Podróżujący trasą S7 od teraz mogą zatrzymać się w miejscu, które zmienia komfort jazdy samochodem elektrycznym. Blisko Olsztyna powstał nowoczesny hub ładowania.
Nowy hub szybkiego ładowania na MOP Olsztynek Południe
Na Miejscu Obsługi Podróżnych Olsztynek Południe otwarto pierwszy w Polsce hub szybkiego ładowania, który od razu stał się jednym z kluczowych punktów na warmińsko-mazurskim odcinku ekspresowej S7. Instalacja umożliwia jednoczesne ładowanie ośmiu samochodów, co jest istotnym wzmocnieniem infrastruktury dla dynamicznie rosnącej liczby kierowców aut elektrycznych.
Zastosowany system dynamicznego podziału mocy automatycznie dostosowuje parametry ładowania do każdego pojazdu, dzięki czemu kierowcy nie tracą czasu nawet przy pełnym obłożeniu stanowisk. Urządzenia oferują od 200 kW podczas maksymalnego obciążenia do imponujących 400 kW dostępnych na pojedynczym stanowisku.
Możliwości techniczne hubu i wygoda użytkowania dla kierowców aut elektrycznych
Według operatora przeciętny samochód elektryczny może uzupełnić energię od 20 do 80 procent w około 20 minut. Hub działa przez całą dobę, wyposażono go w płatności zbliżeniowe, dotykowe interfejsy oraz możliwość monitorowania procesu ładowania w aplikacji.
Na miejscu widać wyraźnie wydzielone zielone stanowiska „EV”, cztery nowoczesne słupki ładowarek oraz moduły techniczne pełniące rolę magazynów energii. Całość została zabezpieczona słupkami ochronnymi i dobrze oświetlona, co ułatwia korzystanie z infrastruktury zarówno w dzień, jak i w nocy.
Powiązanie z europejskimi standardami infrastruktury ładowania
MOP Olsztynek Południe leży przy trasie S7, będącej częścią europejskiej sieci transportowej TEN-T. Oznacza to, że nowe stacje muszą spełniać wymogi regulacji AFIR, która nakłada na państwa członkowskie UE obowiązek rozwijania nowoczesnej infrastruktury dla alternatywnych źródeł energii.
Rozbudowa ogólnopolskiej sieci superszybkich ładowarek
Sieć superszybkich ładowarek ORLEN Charge ma być sukcesywnie rozwijana w całej Polsce. Hub w Olsztynku stanowi jedynie pierwszy krok dużego programu rozbudowy infrastruktury dla kierowców aut elektrycznych. Do końca bieżącego roku planowane jest uruchomienie kolejnych kilkunastu punktów szybkiego ładowania w strategicznych lokalizacjach przy autostradach i drogach ekspresowych, m.in. w Szczecinie, Gorzowie Wielkopolskim, Nowym Dworze Gdańskim oraz na MOP-ach Barnisław Północ, Gruczno Zachód, Brzegi i Szumowo.
W perspektywie dwóch lat sieć ma objąć ponad 50 takich hubów rozmieszczonych wzdłuż najważniejszych szlaków transportowych. Każdy punkt będzie wyposażony w od sześciu do nawet dwunastu stanowisk.
Tak intensywna rozbudowa infrastruktury ma odpowiedzieć na główną barierę elektromobilności w Polsce, czyli długi czas ładowania i ograniczoną dostępność superszybkich urządzeń na trasach o dużym natężeniu ruchu.
źródło: GDDKiA, PAP
