Policjanci z Komendy Miejskiej Policji w Olsztynie przyjęli zgłoszenie od 70-letniej mieszkanki miasta, która w porę zorientowała się, że ma do czynienia z oszustami. Sprawcy podszywający się pod pracowników banku próbowali wyłudzić od niej ponad 30 tysięcy złotych.
Telefon od „firmy pożyczkowej” i lawina fałszywych rozmów
We wtorek, 16 września 2025 roku, seniorka odebrała telefon od osoby podającej się za pracownika firmy pożyczkowej. Usłyszała, że ktoś miał złożyć w jej imieniu wniosek o kredyt. Rozmówca poinformował, że sprawa zostanie przekazana do banku i że wkrótce może zadzwonić jego przedstawiciel.
Po kilkunastu minutach telefon rzeczywiście ponownie zadzwonił. Kolejna osoba, tym razem podająca się za pracownika banku, próbowała przekonać kobietę, że jej oszczędności są zagrożone. Ratunkiem miało być przelanie pieniędzy na „bezpieczne konto” w innym banku. Dla uwiarygodnienia oszuści wysłali sms, którego nadawca w telefonie seniorki wyświetlał się jako instytucja bankowa.
Ponad 20 telefonów w ciągu czterech godzin
Choć 70-latka z Olsztyna nie zamierzała spełniać żądań, sprawcy byli wyjątkowo natarczywi. Przez niespełna cztery godziny dzwonili do niej ponad 20 razy z różnych numerów. Straszyli, że jeśli nie posłucha ich poleceń, straci wszystkie pieniądze. Próbowali nakłonić ją, by natychmiast zleciła przelew przez aplikację lub udała się do oddziału banku, jednocześnie zabraniając mówienia kasjerom prawdy o całej sytuacji.
Decydująca wizyta w banku
Seniorka zdecydowała się pójść do placówki bankowej. Tam, rozmawiając jeszcze przez telefon z jednym z oszustów, poinformowała go, że nie zamierza wykonywać jego poleceń. W odpowiedzi usłyszała agresywne i pretensjonalne uwagi, że „marnuje czas i wysiłek”, jaki rzekomo ktoś włożył, by „uratować jej pieniądze”.
Na miejscu kobieta potwierdziła, że jej środki są bezpieczne, a podane nazwiska rzekomych pracowników banku nie mają nic wspólnego z rzeczywistością. Dodatkowo zastrzegła swoje dane osobowe. Po tym nie odbierała już kolejnych prób połączeń.
Policja ostrzega przed oszustwami
Policjanci przypominają, że pracownicy banków, policji czy innych instytucji nigdy nie proszą o przelewanie pieniędzy na inne konta ani o podawanie poufnych danych przez telefon. Każde takie żądanie powinno wzbudzić czujność i zostać zweryfikowane bezpośrednio w placówce banku.
źródło: KMP Olsztyn

