Czy na Jezioraku powstanie most lub kładka prowadząca na Wielką Żuławę? Pomysł wrócił po latach i ponownie rozgrzał dyskusję w Iławie. Burmistrz miasta przedstawił radnym powody, dla których plan połączenia z wyspą może mieć kluczowe znaczenie dla rozwoju turystyki i gospodarki.
Wielka Żuława – największa wyspa śródlądowa w Polsce
Jezioro Jeziorak to wizytówka Iławy i najdłuższe jezioro w Polsce – 27 kilometrów. W jego obrębie znajduje się 16 wysp, a największą z nich jest Wielka Żuława o powierzchni 82,4 ha. To największa śródlądowa wyspa w kraju i jedna z największych w Europie. W przeszłości stał tam pruski gród, później gródek krzyżacki, a po wojnie działało gospodarstwo rybackie. Obecnie na wyspie funkcjonuje kilka ośrodków wypoczynkowych, które w sezonie letnim przyciągają turystów.
Dziś nie ma stałego połączenia wyspy z lądem. Można się tam dostać promem kursującym w sezonie lub własną łodzią. W średniowieczu istniał tam most drewniany, którego resztki odnaleźli archeolodzy. Kolejny most powstał na początku lat 70. XX wieku, kiedy na wyspie Jan Rybkowski kręcił film „Gniazdo” o początkach państwa polskiego. Na potrzeby produkcji zbudowano gród i most, które kilka lat później rozebrano.
Z Wielką Żuławą wiąże się też ciekawostka z 1973 roku – na wyspę kajakiem przypłynął Karol Wojtyła. Późniejszy papież spędził tam czas na rozmowie ze znajomym księdzem, a po powrocie na brzeg odkrył, że ktoś „pożyczył” jego kajak.
Most albo kładka zamiast promu
Jak poinformował burmistrz Dawid Kopaczewski w Radiu Olsztyn, temat mostu do Wielkiej Żuławy wraca po wielu latach. W planach zagospodarowania przestrzennego Iławy z 1999 roku zapisano już pomysł budowy przeprawy, a jeszcze wcześniej rozważano nawet kolejkę linową.
Według obecnych założeń, przeprawa mogłaby mieć około 305 metrów długości. Poza samym mostem musiałyby powstać dojazdy zarówno od strony lądu, jak i wyspy. Jak podkreślają urzędnicy, do tej pory nie przygotowano szczegółowych projektów, dlatego nie wiadomo, jaki charakter miałby obiekt. Pojawiają się sugestie, że mógłby to być most tylko dla pieszych i rowerzystów, ewentualnie z ograniczonym ruchem samochodowym.
Rozwój turystyki i nowe możliwości dla miasta
Zdaniem burmistrza, kluczowym powodem powrotu do tej koncepcji jest brak terenów inwestycyjnych w Iławie. Jak zaznaczył w Radiu Olsztyn, możliwości rozwoju miasta kurczą się, a Wielka Żuława to jeden z niewykorzystanych zasobów, które mogą stać się impulsem dla lokalnej gospodarki. Połączenie wyspy z lądem ma nie tylko ułatwić dostęp turystom, ale również przyciągnąć inwestorów i stworzyć przestrzeń dla nowych inicjatyw.
Na razie temat jest na wczesnym etapie. Radni zajęli się nim na ostatniej sesji i wkrótce rozpoczną debatę nad szczegółowymi rozwiązaniami. Jeśli projekt doczeka się realizacji, Iława mogłaby zyskać wyjątkową atrakcję, która wyróżni miasto na mapie turystycznej Polski.
źródło: Radio Olsztyn