Na Mazurach rusza inwestycja, która może na lata odmienić krajobraz jednego z najpiękniejszych regionów Polski. Podpisana w Olsztynie umowa uruchamia pierwszy etap strategicznego projektu „Zielona infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich – Komponent A”. To przedsięwzięcie nie tylko poprawi bezpieczeństwo żeglugi i stan wód, ale także stworzy zupełnie nowe warunki dla mieszkańców i turystów.
Zielona transformacja na Mazurach
Umowa podpisana 21 sierpnia w Olsztynie połączyła siły samorządu województwa, lokalnych gmin i Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. Projekt wart ponad 37 mln zł, z czego 25 mln zł to unijne dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur, zakłada szerokie działania proekologiczne i infrastrukturalne.
– Kolejny raz spotykamy się z przedstawicielami Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, bo wspólnie dbamy o nasze dobra regionalne, czyli wody, lasy, przyrodę i systematycznie inwestujemy środki w poprawę ich stanu – mówi marszałek województwa Marcin Kuchciński.
Zadaniem inwestycji jest m.in. przeciwdziałanie obniżaniu się poziomu wód, poprawa retencji oraz ochrona brzegów przed ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi. Na znaczenie przedsięwzięcia zwrócił uwagę burmistrz Rucianego-Nidy Piotr Feliński: – Ta inwestycja całkowicie zmieni oblicze naszego miasta. Dzięki parkom kaskadowym i deszczowym będzie ona miała także walory klimatyczne i retencyjne.
Kanały, porty i nowe rozwiązania ekologiczne
Projekt został podzielony na dwa główne zadania inwestycyjne.
Pierwsze to rozbudowa kanału łączącego jezioro Niegocin z jeziorem Grajewko. W planach jest wykonanie stalowej ścianki szczelnej ze zwieńczeniem żelbetowym, udrożnienie kanału do głębokości 1,6 m, przebudowa wylotów i formowanie skarp. Równocześnie przewidziano przebudowę kolidującej infrastruktury – sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, gazowej, elektroenergetycznej i telekomunikacyjnej.
Drugie zadanie obejmuje zabezpieczenie brzegów jeziora Guzianka Wielka w Rucianem-Nidzie. Powstanie tam nowoczesny port wewnętrzny o pojemności około 135 jednostek pływających. Projekt zakłada budowę murów oporowych, pomostów stałych i pływających, slipu dla łodzi, punktu odbioru ścieków oraz kładek pieszych. Do tego dojdzie plac nadwodny w układzie kaskadowym i linearny ogród deszczowy. Ważnym elementem jest także stworzenie infrastruktury ratunkowej z możliwością szybkiego cumowania jednostek służb.
– Budujemy kanały, umacniamy brzegi, poprawiamy sieci przesyłowe – to solidne inwestycje, które mają służyć przez wiele, wiele lat – podkreśla wiceprezes Wód Polskich Marcin Jarzyński. – Kończymy formalności przetargowe i jesteśmy przygotowani do robót. A jednocześnie już myślimy o kolejnym etapie projektu, wartym 78 mln zł.
Edukacja i kolejne inwestycje
Projekt nie ogranicza się tylko do inwestycji technicznych. Przewidziano także działania edukacyjne dotyczące zmian klimatu oraz ochrony ekosystemów wodnych przed nadmierną presją człowieka. Jak zaznacza prezes Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 Piotr Jakubowski: – Nasi turyści widzą efekty prac i je doceniają. Najważniejsze jednak, że samorządy lokalne inwestują w infrastrukturę, która przecież formalnie do nich nie należy. Ale wiadomo, że skorzystamy na tym my wszyscy.
Warto przypomnieć, że to tylko część szerszego programu zielonych inwestycji w regionie. W ostatnich tygodniach ogłoszono m.in.:
- projekt miasta Mrągowo „Energia z Natury” – zakup autobusów elektrycznych wraz z budową stacji ładowania, magazynem energii i elektrownią fotowoltaiczną (19 mln zł, dofinansowanie 16 mln zł),
- budowę nowej przystani żeglarskiej przy jeziorze Guzianka Wielka w Rucianem-Nidzie (34 mln zł, dofinansowanie 18 mln zł),
- realizację Mazurskiej Pętli Rowerowej – etap I, prowadzonej przez Stowarzyszenie Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 i Zarząd Dróg Powiatowych w Giżycku (8 mln zł, dofinansowanie 7,5 mln zł).
Perspektywa na lata
Prace w ramach projektu „Zielona infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich – Komponent A” potrwają do końca 2027 roku. W tym czasie Mazury zyskają nie tylko nową infrastrukturę portową i kanałową, ale także wzmocnione zabezpieczenia ekologiczne. Inwestycje mają chronić przyrodę, ułatwiać turystykę i zapewniać, że Wielkie Jeziora Mazurskie będą bezpieczne, czyste i atrakcyjne także dla przyszłych pokoleń.
źródło: Urząd Marszałkowski
