W przemyśle spożywczym ogromne znaczenie ma zachowanie najwyższych standardów higienicznych. Kwestia ta wynika nie tylko z przepisów prawnych, ale też konieczności zapewnienia bezpieczeństwa konsumentom. W zakładach spożywczych konieczne jest regularne sprzątanie, które obejmuje szereg skoordynowanych czynności. Ich celem jest wyeliminowanie zabrudzeń organicznych i nieorganicznych, a także przeprowadzenie efektywnej dezynfekcji. Aby przygotować zakłada do inspekcji sanepidu, należy zadbać o czystość powierzchni i maszyn oraz sporządzenie kompletnej dokumentacji potwierdzającej skuteczność zabiegów sanitarnych.
Procedury związane z czyszczeniem i dezynfekcją
Mycie i dezynfekcja w przemyśle spożywczym to działania, które muszą być prowadzone zgodnie ze ściśle określonymi procedurami. Zasady takie obejmują zarówno specyfikę procesów technologicznych, jak i rodzaj surowców obecnych w zakładzie. Wszystkie etapy produkcji żywności wiążą się z ryzykiem powstawania zanieczyszczeń, a ich usunięcie wymaga użycia odpowiednio dobranych technologii. Do ważnych aspektów pod tym względem należy znajomość budowy urządzeń i maszyn, które przed czyszczeniem muszą być całkowicie lub częściowo zdemontowane. Warto pamiętać, że dezynfekcja zakładów spożywczych nie ogranicza się tylko do powierzchni produkcyjnych. Proces ten obejmuje również ważne elementy infrastruktury, sufity, ściany czy przestrzenie trudno dostępne, w których mogą się gromadzić drobnoustroje. Prace związane z czyszczeniem obejmują wstępne spłukiwanie i mycie właściwe, a także etap finalnej dezynfekcji. Działania te muszą być prowadzone z użyciem środków, które spełniają wymagania dla przemysłu spożywczego i nie stwarzają ryzyka skażenia produktów.
Monitorowanie działań i dokumentacja
Zakłady spożywcze wymagają wdrożenia odpowiedniego systemu monitorowania procesów sanitarnych, który pomaga w zarządzaniu oraz stanowi istotny element przygotowania do kontroli sanitarnych. W jego ramach prowadzone muszą być zapisy potwierdzające prawidłową realizację harmonogramu czyszczenia, włącznie z uwzględnieniem dat wykonania czynności, zakresu prac, zastosowanych metod i środków chemicznych czy też wyników testów skuteczności. Brak stosownej dokumentacji może sprawić, że sprzątanie zakładów spożywczych zostanie potraktowane przez inspekcję jako niewystarczające. Protokoły muszą być prowadzone systematycznie, a przy tym zgodnie z zatwierdzonymi wzorami. Istotnym aspektem jest też kalendarz czyszczenia, który określa częstotliwość mycia i dezynfekcja w poszczególnych strefach zakładu – włącznie z infrastrukturą techniczną, magazynami czy pomieszczeniami socjalnymi. Na etapie przygotowań do inspekcji należy zweryfikować zgodność działań z dokumentacją, a także przeanalizować wyniki badań potwierdzających skuteczność procedur. Odstępstwa od standardów muszą być odnotowane i udokumentowane, włącznie z przygotowaniem opisu działań korygujących.
Odpowiednia organizacja pracy
Aby sprzątanie w zakładach spożywczych było skuteczne, wymaga odpowiedniej organizacji pracy i właściwego przygotowania personelu. Prace realizowane w tym zakresie muszą się odbywać przy pełnej znajomości procedur postępowania, a także obsługi sprzętu i stosowania środków chemicznych. Do zadań specjalistów należy również świadomość odpowiedzialności za jakość sanitarną oraz umiejętność identyfikacji krytycznych punktów potencjalnej kontroli sanepidu. Aby zyskać gwarancję efektywnego czyszczenia, warto powierzyć to zadanie ekspertom. Usługi w tym zakresie świadczy firma TETON clean, z której ofertą można się zapoznać na stronie: https://tetonclean.pl/oferta/dezynfekcja-spozywcza. Dezynfekcja zakładów spożywczych zawsze powinna opierać się na indywidualnym podejściu technologicznym, włącznie z dostosowaniem parametrów czyszczenia do specyfiki realizowanych procesów produkcyjnych czy warunków środowiskowych w danej strefie obiektu. Różnice w stosowanych surowcach i eksploatowanych maszynach znacząco wpływają na dobór parametrów chemicznych, a także sposób ich aplikacji czy czas kontaktu.