W Olsztynie właśnie rusza projekt, który może odmienić zaplecze techniczne polskiej kolei. W dawnej hali znów rozbrzmiewają odgłosy pracy, a spalinowe zespoły trakcyjne zyskają tu nowe życie. Za kulisami tego przedsięwzięcia kryje się plan na długofalowy rozwój i wzmocnienie pozycji POLREGIO na rynku.
Nowe centrum serwisowe w sercu Warmii i Mazur
Od 1 sierpnia 2025 roku w Olsztynie działa Punkt Utrzymania Taboru, w którym serwisowane będą spalinowe pojazdy kolejowe. Centrum powstało dzięki współpracy POLREGIO z PKP S.A. i PKP CargoTabor. PKP S.A. udostępniło nieruchomość, a PKP CargoTabor przekazało wyposażenie hali, w tym suwnice, dźwigi i specjalistyczne stanowiska do przeglądów zestawów kołowych.
Początkowo trwają prace przygotowawcze, a pierwsze przeglądy i naprawy w pełnym zakresie ruszą jesienią. Inwestycja ma wzmocnić techniczne kompetencje POLREGIO i umożliwić obsługę najbardziej wymagających napraw – od poziomu P3 do P5.
Przeglądy najwyższego poziomu
Nowy punkt serwisowy działa na terenie o powierzchni ponad 4,6 hektara i jest przystosowany do realizacji przeglądów, które pozwalają przywrócić pojazdom parametry niemal jak w dniu ich produkcji.
Poziom P3 obejmuje diagnostykę i usuwanie drobnych usterek, P4 to już zaawansowane prace naprawcze, a P5 – kompleksową regenerację lub wymianę podzespołów. Dzięki temu spalinowe zespoły trakcyjne, które nadal są potrzebne na trasach bez elektryfikacji (ponad 30% linii w Polsce), będą mogły służyć znacznie dłużej.
POLREGIO ma dziś ponad 30 punktów serwisowych w kraju, ale tylko kilka z nich wykonuje prace na takim poziomie. Pierwszy pojazd skierowany do obsługi w Olsztynie kursuje w województwie podlaskim.
Nowe możliwości i oszczędności
Otwarcie olsztyńskiego centrum to dla POLREGIO nie tylko sposób na obniżenie kosztów poprzez rezygnację z usług zewnętrznych firm, ale także szansa na pozyskanie dodatkowych przychodów z rynku komercyjnego. Spółka zamierza świadczyć usługi także dla innych przewoźników, co może wzmocnić jej pozycję na rynku kolejowym.
– To inwestycja, która pozwoli nam rozwijać własne kompetencje techniczne i efektywniej wykorzystywać zasoby – podkreśla Krzysztof Pietrzykowski, prezes POLREGIO. – W Olsztynie widzimy potencjał do obsługi pojazdów dieslowskich w skali krajowej – dodaje Wojciech Dinges, wiceprezes spółki.
W kolejnych miesiącach planowane jest podpisanie stałej umowy dzierżawy i dalsze rozwijanie centrum. Wszystko wskazuje na to, że nowa inwestycja w Olsztynie stanie się jednym z kluczowych punktów serwisowych POLREGIO w Polsce.
źródło: POLREGIO
