W terminalu Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury zawarto porozumienie, które może wyznaczyć zupełnie nowy rozdział w historii warmińsko-mazurskiego lotniska. W centrum uwagi znalazł się projekt Flight Eco Center – inicjatywa, która łączy przemysł lotniczy z ideą zrównoważonego rozwoju. Za kulisami tej inwestycji stoją nie tylko konkretne liczby i technologie, ale też ambicja, by stworzyć coś, czego jeszcze w regionie nie było.
Powstanie hangar, jakiego w Polsce jeszcze nie ma
Podpisana umowa między operatorem lotniska – spółką Warmia i Mazury – a AMS POLAND z grupy Poente Technical to pierwszy krok do realizacji strategicznego projektu: budowy nowoczesnych hangarów przeznaczonych do obsługi i recyklingu samolotów. Centrum ma świadczyć kompleksowe usługi techniczne – od serwisu po demontaż – zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi.
Inwestycja wpisuje się w unijną politykę zrównoważonego rozwoju oraz regionalne strategie do roku 2030. Będzie także częścią programu „Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021–2027”, co otwiera drogę do dofinansowania ze środków UE.
Nowy impuls dla gospodarki Warmii i Mazur
Budowa Flight Eco Center ma nie tylko znaczenie technologiczne, ale też społeczne i ekonomiczne. Projekt ma potencjał, by stworzyć nowe, wyspecjalizowane miejsca pracy i zwiększyć atrakcyjność inwestycyjną regionu. Jak podkreślił prezes Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury Wiktor Wójcik, to ważny krok w rozwoju lotniska i całej Warmii i Mazur.
Partner – firma AMS POLAND – zapowiada pełne zaangażowanie i wskazuje na doskonałą lokalizację: Szymany dysponują niezbędną infrastrukturą, a region stwarza dogodne warunki do rozwoju nowoczesnych usług lotniczych. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, centrum w Szymanach stanie się pierwszym tego typu ośrodkiem w północno-wschodniej Polsce.
Lotnisko zmienia kurs. Czy Szymany staną się liderem recyklingu lotniczego?
Flight Eco Center ma szansę przekształcić Port Lotniczy Olsztyn-Mazury z regionalnego terminala pasażerskiego w nowoczesny punkt usługowy o znaczeniu ponadlokalnym. W przyszłości może on nie tylko obsługiwać samoloty, ale również demontować je z poszanowaniem środowiska i odzyskiwać cenne komponenty.
Dla mieszkańców i przedsiębiorców regionu może to oznaczać nowe szanse zawodowe, dla inwestorów – atrakcyjne warunki współpracy, a dla sektora lotniczego – punkt technologicznego oparcia w północno-wschodniej Polsce. Teraz wszystko zależy od skutecznego pozyskania funduszy i tempa realizacji projektu. Jedno jest pewne – kierunek został wyznaczony.
źródło: Port Lotniczy Olsztyn-Mazury, fot: Port Lotniczy Olsztyn-Mazury

