Oddany do użytku we wrześniu 2022 roku odcinek trasy Via Baltica między Szczuczynem a Nową Wsią Ełcką wymaga naprawy. Geodeci wykryli osiadanie nawierzchni, co wymusiło wprowadzenie ograniczenia prędkości. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia, że problem jest monitorowany, a wykonawca pracuje nad programem naprawczym.
Usterka na nowym odcinku Via Baltica
Niespełna trzy lata po oddaniu do użytku odcinka trasy Via Baltica między Szczuczynem a Nową Wsią Ełcką wykryto osiadanie nawierzchni. Z tego powodu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zdecydowała się na wprowadzenie ograniczenia prędkości.
Obniżenie nawierzchni na długości 20 metrów
Problem dotyczy lewej jezdni w kierunku Ełku.
„Na jezdni lewej w kierunku ze Szczuczyna do Ełku zostało wprowadzone ograniczenie prędkości. Jest to spowodowane odczuwanym podczas jazdy łagodnym obniżeniem nawierzchni na odcinku około 20 metrów.” – powiedziała Katarzyna Kozłowska, rzecznik prasowy olsztyńskiego oddziału GDDKiA w rozmowie z Radiem 5.
Pomiary geodezyjne potwierdziły osiadanie
Jesienią 2024 roku przeprowadzono pomiary geodezyjne, które wykazały, że w najniższym punkcie nawierzchnia osiadła o około 7 centymetrów. Właśnie ten wynik skłonił zarządcę drogi do wprowadzenia ograniczenia prędkości.
„Na tym odcinku jesienią 2024 roku zostały wykonane pomiary geodezyjne, które wykazały osiadanie nawierzchni w najniższym punkcie o niecałe 7 centymetrów. Wynik tych pomiarów był przyczyną ustawienia ograniczenia prędkości. Obecnie nie widać zagrożenia dla gwałtownego pogłębiania się nierówności. Wykonawca otrzymał polecenie przygotowania programu naprawczego. Sytuacja jest na bieżąco monitorowana.” – dodała Kozłowska.
Plan naprawczy w przygotowaniu
Jak zapewnia GDDKiA, wykonawca został zobowiązany do przygotowania programu naprawczego. Na razie nie widać dalszego pogłębiania się usterki, ale sytuacja jest pod stałą obserwacją.
źródło: Radio 5.