18 C
Olsztyn
czwartek, 13 czerwca, 2024
reklama

Silnik do jachtu lub łodzi – jaki wybrać?

Materiał partneraSilnik do jachtu lub łodzi - jaki wybrać?

Komfortowa i sprawna żegluga wymaga montażu silnika zaburtowego. Powinien zapewniać przyzwoitą moc, cichą pracę oraz spory zasięg. W praktyce wybór pada na dwie dostępne opcje – silnik zaburtowy elektryczny lub spalinowy. Co będzie lepsze w Twojej łodzi? Z jakimi wyzwaniami musisz się zmierzyć przy obsłudze i konserwacji motoru zaburtowego? Podajemy praktyczne podpowiedzi!

reklama

Silnik zaburtowy – a komu to potrzebne?

Otóż potrzebne i to bardzo! Silnik zaburtowy (bez względu na sposób generowania mocy) jest nieodzowny w jachcie czy mniejszej łódce. Na akwenie wodnym możesz dzięki niemu szybko i bez wysiłku dotrzeć w wybrane miejsce lub cieszyć się rejsem ze stałą prędkością. A dodatkowo dzięki mobilnej konstrukcji, nie musisz montować go na stałe w pawęży czy studzience kokpitowej.

Dzięki swojej konstrukcji silnik zaburtowy jest łatwy do zamontowania i demontażu, co umożliwia szybkie przenoszenie go między jednostkami (jeśli masz ich więcej) lub przechowywanie w okresie slipowania. Ponadto silniki zaburtowe elektryczne są zazwyczaj lżejsze i bardziej kompaktowe niż ich stacjonarne odpowiedniki, co sprawia, że są wygodniejsze w użytkowaniu. Dla osób pływających po płytkich wodach, silnik zaburtowy pozwala na łatwiejsze manewrowanie oraz unikanie uszkodzeń, co czyni go wszechstronnym wyborem dla wielu żeglarzy.

reklama

Silnik zaburtowy elektryczny czy spalinowy?

Wybór między tymi dwiema opcjami nie ogranicza się jedynie do sposobu generowania mocy. To jasne, że silnik zaburtowy elektryczny wymaga źródła energii w postaci akumulatora (zwykle ok. 100Ah), który podlega ładowaniu. W praktyce warto skorzystać z dwóch akumulatorów, by podmienić wyczerpany na ten naładowany do pełna. Co równie istotne silnik zaburtowy elektryczny jest:

  • cichszy;
  • nie generuje silnych wibracji;
  • jest chłodzony powietrzem;
  • nie wymaga wymiany oleju czy dodatkowego płynu chłodzącego.

Prostsza budowa i kompaktowe rozmiary skłaniają wielu żeglarzy do wyboru właśnie tego rodzaju silnika do swojej łodzi.

Oczywiście nie myśl, że silniki spalinowe powiedziały swoje ostatnie słowo. Nadal pozostaje spora ilość żeglarzy, którzy chętnie sięgają po tego typu napęd. Co oferuje w porównaniu do silników elektrycznych? Opcje spalinowe zapewniają o wiele większy zasięg, zależny oczywiście od zapasów paliwa, które masz na pokładzie. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by planować rejs od portu do portu, bo zapasy paliwa uzupełnisz o wiele szybciej niż akumulator. Dodatkowo mają też zwykle większą moc, co przekłada się na krótszy czas dotarcia do celu.

reklama

Czego oczekujesz od silnika zaburtowego?

To jest jedno z najważniejszych pytań, na które musisz sobie odpowiedzieć. Przykładowo wędkarz oczekuje cichej pracy, łatwej obsługi i dobrej manewrowości. Nie szuka dużego zasięgu, liczy się raczej dla niego łatwość startu i umiarkowana moc.

Inaczej na silnik zaburtowy patrzy zapalony żeglarz na nieco większej łodzi niż rybacka łajba. Chce podróżować szybciej, widzieć więcej i docierać do wielu portów. Może planuje nawet noc na akwenie wodnym, czy wielodniowe rejsy po morzu. W rezultacie zależy my na zasięgu, szybkim uzupełnianiu paliwa i sporej mocy.

Dlatego, zanim zerkniesz na oferty jednostek napędowych, odpowiedz sobie jeszcze na kilka pytań:

  • Jaki budżet masz do wykorzystania na silnik zaburtowy?
  • Jak często korzystasz z jachtu?
  • W jak dalekie rejsy wypływasz?
  • Czy umiesz przeprowadzać podstawową konserwację jednostki napędowej?
  • Jak chcesz obsługiwać urządzenie?

Te pytania przybliżą Cię do ostatecznej decyzji związanej z wyborem silnika zaburtowego. Jednak to jeszcze nie wszystko.

Większa sterowność jachtu czy wygoda?

W praktyce wybór jest między rumplem a manetką. Rumpel to przedłużone ramię połączone z silnikiem i całą kolumną, co umożliwia sterowanie jednostką napędową. Zwiększa manewrowość łodzi, co przydaje się w zatłoczonych portach.

Manetka to inny sposób sterowania. Maksymalizuje wydajność silnika zaburtowego i pomaga zmieniać biegi. Sternik patrzy zawsze przed siebie i nie musi odwracać się w kierunku silnika, by sterować jednostką. 

Ostateczne rozstrzygnięcie – silnik elektryczny czy spalinowy?

Przechodzimy do absolutnego finału i wyjaśniamy, co wybrać – silnik zaburtowy elektryczny czy spalinowy. Jeśli zależy Ci na wygodzie, ciszy i braku zaawansowanego serwisu wybierz silnik elektryczny. Jeżeli chcesz podróżować w dalekie rejsy, zależy Ci na maksymalnej prędkości i nie przeszkadza Ci hałas – wyposaż jacht w motor spalinowy.

reklama

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

reklama
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Polecane