-1 C
Olsztyn
czwartek, 21 listopada, 2024
reklama

Ile kosztowała Olsztyn komunikacja miejska w 2023 roku?

OlsztynIle kosztowała Olsztyn komunikacja miejska w 2023 roku?

Sprawnie działająca komunikacja miejska przynosi wiele korzyści: mniejsze korki, większa ochrona środowiska, ułatwienia dla mieszkańców. Trzeba jednak za to zapłacić. Ile? Już to wiemy.

Więcej pasażerów

W Olsztynie coraz więcej osób korzysta z komunikacji miejskiej. W 2023 roku wybrało ją więcej pasażerów, niż w roku poprzednim.

– W autobusach miejskich i tramwajach według szacunków podróżowało 39 747 869 pasażerów, co jest liczbą o około 2 procent większą niż w 2022 roku – powiedział „Gazecie Wyborczej” rzecznik prasowy Zarządu Dróg Zieleni i Transportu Michał Koronowski. Trzeba zaznaczyć, że w zeszłym roku ZDZiT padł ofiarą ataku hakerskiego, przez co przez pewien czas występowały utrudnienia zarówno w samym zakupie biletów, jak i pracy kontrolerów.

Autobusy i tramwaje

Zarząd Dróg Zieleni i Transportu w Olsztynie podał również dane dotyczące taboru za grudzień 2023 roku. W godzinach szczytu na ulice Olsztyna wyjeżdżało średnio 14 tramwajów i około 148 autobusów, a w pozostałych godzinach 12 tramwajów i około 96 autobusów. Na początku roku tramwaje obsługiwały dwie linie zwykłe. W październiku 2023 roku, w związku z rozpoczęciem nowego roku akademickiego, ponownie uruchomiono linię numer 3, która wcześniej została zawieszona na czas pandemii. Autobusy obsługiwały 25 linii zwykłych. Siedem z nich było współfinansowanych przez ościenne gminy, trzy to linie dowozowe, pięć okresowych i dwie nocne.

Koszty są większe niż wpływy z biletów

Wszystko to generuje olbrzymie koszty, których wpływy ze sprzedaży biletów nie są w stanie pokryć nawet w jednej trzeciej.

– W 2023 roku Olsztyn wydał na zakup usług przewozowych 117,7 milionów złotych brutto. Wpływy z biletów wyniosły natomiast 34,44 milionów złotych. Gminy: Dywity, Purda, Stawiguda, Olsztynek i Barczewo oraz firmy, z którymi gmina Olsztyn zawarła stosowne porozumienia, dopłaciły łącznie 5,274 milionów złotych – poinformował rzecznik ZDZiT. Gminy musiały dołożyć różnicę: 83,3 miliona złotych, z czego Olsztyn pokrył koszty usług transportowych w wysokości 71,8 miliona złotych brutto.

Olsztynianie i turyści zakupili w 2023 roku 5 774 618 biletów jednorazowych i krótkookresowych oraz 253 536 biletów długookresowych. Choć kwoty robią wrażenie, trzeba wspomnieć, że przy tego typu wyliczeniach warto zwrócić uwagę również na inne, nie zawsze wymierne korzyści. Poza ułatwieniami dla podróżnych, korzystanie z komunikacji miejskiej mniej szkodzi środowisku i wpływa na rozładowanie zatorów w mieście.

Nie wszyscy również ponoszą takie same koszty: niektórzy pasażerowie w ogóle nie płacą za przejazd, inni korzystają z różnego rodzaju zniżek. Wszystko to wpływa na ostateczny bilans kosztów i zysków z utrzymywania komunikacji miejskiej w Olsztynie.

źródło: Gazeta Wyborcza

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

7 KOMENTARZY

7 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Anonimowo
11 marca 2024 01:10

Informacja o tym, że zniżki negatywnie wpływają na budżet to bzdura. Różnica jest dotowana tak jak w przypadku PKP itp.

rim
10 marca 2024 11:59

u sąsiadów na Kurpiach w Ostrołece komunikacja miejska jest darmowa dla każdego….. W gminie Olsztyn (ten na jurze) jest komunikacja gminna z nowymi autobusikami i jest też darmowa…..

Polecane