Reklama jest wspaniałym narzędziem dla osób, które chcą sprzedać swoje produkty lub usługi. Aby była skuteczna, musi posiadać jednak pewne cechy. Projektując reklamę, warto wziąć pod uwagę nie tylko to, żeby była kreatywna. Tym, co pomaga zostawić trwały ślad w pamięci odbiorcy, jest także kolor.
Jakie znaczenie ma kolor w reklamie?
Każdego dnia w drodze do pracy mijasz mnóstwo billboardów i tablic reklamowych. Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego znajdują się na nich takie, a nie inne kolory? Prawdopodobnie barwy użyte do tworzenia tych reklam nie są przypadkowe.
Jaki wpływ ma kolor odbiór reklamy? Jest istotny już od pierwszej chwili, bo to głównie od niego zależy, czy w zwrócisz uwagę na dany billboard, czy miniesz go obojętnie.
Kiedy już przyjrzysz się reklamie, która Cię zaciekawiła, kolory wywołają konkretne emocje. Możesz poczuć się zaskoczony i zainteresować bliżej danym produktem czy usługą. Zdarza się też tak, że dana reklama odpycha odbiorców i nie zamieniają się oni w klientów.
Z powyższego akapitu jasno wynika, że planując umieścić w przestrzeni publicznej reklamę, należy mieć na uwadze nie tylko wybór profesjonalnej firmy, takiej jak np. InterBoard, ale trzeba też zapoznać się z tym, jak działa psychologia kolorów.
Kolory, które już zapadły w pamięć
Planujesz skorzystać z reklamy zewnętrznej po raz pierwszy i nie wiesz, jakich kolorów użyć? Za chwilę omówimy tę kwestię. Zapamiętaj jednak, że jeśli Twoja firma kojarzy się już odbiorcom z daną barwą lub połączeniem kolorystycznym, to warto przy nim zostać.
Ludzie zapamiętują konkretne kolory i kojarzą je z marką. Kiedy zmienisz wizerunek reklamy, klienci poczują się zagubieni, bardzo możliwe, że nie poznają, iż to Twój produkt lub usługa. To utrudni im skorzystanie i prawdopodobnie pójdą do konkurencji.
Mocne kolory
Są takie kolory, które rzucają się w oczy bardziej niż pozostałe. Należy do nich m.in. czerwony. Czerwień to niesamowita energia. Kojarzony jest też z miłością, ale ma swoje drugie oblicze. Nie bez powodu to kolor czerwony ostrzega nas przed niebezpiecznymi sytuacjami, np. czerwone światło na przejściu dla pieszych.
Z koloru czerwonego warto skorzystać, komunikując wyprzedaż lub chcąc przekazać istotne wiadomości.
Innym mocnym kolorem jest żółty. Choć wielu osobom kojarzy się z wakacjami pełnymi słońca, potrafi wzbudzać też niepokój. Podobnie jak kolor czerwony, świetnie sprawdza się do wyróżnienia poszczególnych informacji.
Klasyka
Kolorem, który nigdy nie wychodzi z mody, jest czarny. Jego użycie może sprawić, że produkt będzie owiany aurą tajemniczości. Usługi i produkty reklamowane z pomocą czerni wydają się też bardziej prestiżowe, szczególnie gdy do koloru czarnego dołączy złoty.
Elegancka i klasyczna jest także biel. Jej delikatność i ponadczasowość sprawia, że od lat chętnie korzysta się z niej przy projektowaniu reklam. Biel kojarzona jest z otwartością i trwałością.
Minimalistyczne, a zarazem ciekawe jest połączenie bieli z czernią. Takie reklamy są dobrze widoczne i łatwo odczytać z nich najważniejsze informacje, dlatego odbierane są pozytywnie.
Kolory zaufania
Są takie kolory, które uspokajają odbiorcę i wzbudzają w nim zaufanie. To zielony i niebieski. Nie wywołują one silnych, skrajnych emocji. Przeciwnie, wyciszają i pozwalają się zrelaksować. Oba nadają się do wykorzystania w biznesie zajmującym się np. ubezpieczeniami.
Kolor ma spory wpływ na to, jak reklama będzie odebrana. Dlatego zawsze należy brać pod uwagę cel reklamy i odpowiednio do niego dobierać kolory.