-1 C
Olsztyn
czwartek, 21 listopada, 2024
reklama

Hejt w internecie wśród dzieci: jak zapobiegać i jak pomagać?

OstródaHejt w internecie wśród dzieci: jak zapobiegać i jak pomagać?

Hejt (ang. to hate – nienawidzić) to agresja słowna wymierzona w jednostkę lub grupę osób. Hejter zamieszcza negatywne, pełne nienawiści i pogardy opinie pod adresem innych użytkowników. Komentuje, aby znieważyć i obrazić, używając ostrych i często niecenzuralnych słów. Niestety coraz częściej to zjawisko występuje wśród dzieci.

Dzieci spędzające większość czasu przed ekranami komórek, tabletów i monitorów to już niestety codzienność. Warto, by rodzice poświęcili chwilę, by spojrzeć na to, co się dzieje w wirtualnym świecie najmłodszych użytkowników internetu.

Hejt to nic innego jak wyrażanie negatywnych, pełnych pogardy opinii na temat innych w internecie. Zjawisko zatacza coraz szersze kręgi, bo hejterzy czują się anonimowi. Co więcej, informacje w sieci rozprzestrzeniają się błyskawicznie i mogą dotrzeć do bardzo szerokiego grona odbiorców. To wszystko zachęca niektórych ludzi do obrażania innych w wirtualnym świecie. Większość internetowych hejterów nie ma w sobie tyle odwagi, by obrazić kogoś w realnym życiu.

Hejt przejawia się nie tylko za pomocą słów, ale tez a pomocą memów, gifów, grafik czy filmów. Treści nie mają nic wspólnego z konstruktywną krytyką, a jedynym ich celem jest bolesne obrażenie. Z hejtem wiąże się także pojęcie mowy nienawiści, czyli wypowiedzi i wpisy, które ubliżają i wzbudzają niechęć wobec innych ze względu na ich tożsamość czy odmienność. Proces ten prowadzi wprost do rozpowszechniania uprzedzeń i dyskryminacji z powodu np. innej narodowości, płci, pochodzenia etnicznego czy rasy.

Niestety coraz częściej zjawisko hejtu boleśnie dotyka dzieci, które nie mają jeszcze dobrze wykształconych mechanizmów obronnych. Młode ofiary reagują bardzo emocjonalnie, nie radzą sobie z problemem, a w skrajnych przypadkach, bez odpowiedniego wsparcia, sytuacje mogą być tragiczne w skutkach.

Najważniejsze, by nie dawać przyzwolenia na hejt. Zachowania o takim charakterze należy niezwłocznie zgłaszać administratorowi strony czy mediów społecznościowych. Jeśli zaś działania wyczerpują znamiona przestępstwa lub wykroczenia, należy o tym zawiadomić policję. Niezmierne ważne jest, by ofiara otrzymała wsparcie. Dzieci bardzo często wstydzą się lub boją o tym mówić, a brak reakcji na hejt często rozzuchwala hejtera. Dlatego rodzicu, rozmawiaj ze swoim dzieckiem!

„Hejt ukrywa się pod maską nienawiści, kompromitowania, obrażania, znęcania się i dręczenia. I teraz uważaj: Twoje dziecko może być ich ofiarą. Albo sprawcą”. Cytat pochodzi ze spotu MSWiA skierowanego głównie do rodziców. Jest w nim mowa o tym, jak ważne jest zwracanie uwagi na to, co dzieje się z dzieckiem. Niezmiernie istotna jest również rozmowa oraz zdrowa kontrola.

Należy pamiętać, że bardzo łatwo można stać się zarówno ofiarą, jak i sprawcą hejtu. Negatywne i agresywne komentarze oraz wrogość ze strony innych, pozornie anonimowych osób w internecie, mogą dotknąć każdego z nas. Jak się wtedy zachować, gdzie szukać wsparcia i jak go udzielić ofiarom hejtu? Co zrobić, gdy sprawcą jest nasze dziecko? W poszukaniu odpowiedzi na te pytania może pomóc prezentowany spot profilaktyczny. Jest on skierowany głównie do rodziców i opiekunów. Ostrzega i wskazuje, by trzymać rękę na pulsie, rozmawiać z dzieckiem i nie bagatelizować sytuacji. 

www.liniadzieciom.pl

Telefony zaufania:
800 080 222 – całodobowa bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i pedagogów
800 121 212 – dziecięcy telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka
116 111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży www.razembezpieczniej.mswia.gov.pl

źródło: KPP Ostróda

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

0 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Polecane