Merytoryczne i konstruktywne – tak najkrócej można określić I Warmińskie Forum Gospodarcze Szlaku Świętej Warmii, które odbyło się 5 września w Sile koło Tomaszkowa. Wzięło w nim udział ponad 200 osób.
Stowarzyszenie Miast, Gmin i Powiatów Szlak Świętej Warmii skupia 33 samorządy. Zostało zawiązane w grudniu 2022 roku, a jego główną ideą jest promocja Warmii oraz rozwój turystyki i lokalnej gospodarki. Forum jest kolejną, po wręczeniu certyfikatów „Warnijskich kunsztyków”, inicjatywą stowarzyszenia. Sala konferencyjna hotelu Marina Club została podzielona na dwie części, w jednej miejsca zajęli przedstawiciele lokalnego biznesu i instytucji, w drugiej – równie licznie przybyli – samorządowcy przede wszystkim z terenu Warmii. W programie znalazły się wystąpienia osób związanych z turystyką, biznesem oraz finansami przeznaczonymi na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw. Nie zabrakło rysu historycznego Warmii.
Gospodarzem forum był Andrzej Abako, przewodniczący stowarzyszenia i starosta olsztyński. – Warmia przez lata stała w cieniu Mazur. Nie chcemy z nimi rywalizować, ale chcemy równości w dostępie do środków. Zadania, jakie sobie postawiliśmy to wytyczenie szlaku turystycznego, opracowanie wspólnej strategii, integracja gospodarczo-turystyczna, promocja produktów lokalnych i tworzenie przestrzeni gospodarczej. Bardzo liczę na warmiński biznes, nie na jego środki, ale na wspólne działania, które przyciągną do nas turystów, a ci zostawią tu swoje pieniądze – mówił przewodniczący Abako.
Pytanie, co Warmia ma do zaoferowania osobom z innych regionów? Jacek Wiśniowski, burmistrz Lidzbarka Warmińskiego, moderujący jeden z paneli dyskusyjnych, pytał o to swoich rozmówców. – Głównym walorem jest prawda. Turyści przyjeżdżają tu po emocje i odczucia, i faktycznie dostają zdrową żywność, niezmienioną przyrodę i plaże – mówiła Małgorzata Ofierska, prezes LGD „Warmiński zakątek”. Jarosław Klimczak, prezes W-MROT, z kolei podkreślał otwartość tutejszych mieszkańców. O nietuzinkowości Warmii jest przekonany Rafał Szczepański. – Tu jest ogromny potencjał, a my mamy szansę uczestniczyć w czymś wyjątkowym. Ludzie tu zwiedzą zamki, kościoły gotyckie, posłuchają muzyki. To wszystko jest tutaj, tylko trzeba to dobrze zorganizować na kolejne kilkadziesiąt lat – ocenił prezes Zarządu Projektu Rybaki Łańsk Sp. z o.o.
Ważnym głosem było stanowisko Mirosława Hiszpańskiego, prezesa Warmińsko-Mazurskiego Związku Pracodawców Prywatnych. – Inicjatywa Szlaku Świętej Warmii jest próbą zbudowania nowej koncepcji funkcjonowania. Takie koncepcje wymagają czasu oraz określenia celu i klienta, do którego chcemy trafić. Projekt jest interesujący. Ważne, by patrzeć na to w długiej perspektywie. Jeśli z cierpliwością poczekamy na efekt, to jest szansa na sukces – stwierdził.
Organizatorzy wsłuchiwali się uważnie w słowa prelegentów i uczestników forum. – Cieszę się zwłaszcza z dyskusji, jakie wywiązały się zarówno na sali głównej, ale też w kuluarach. To były bardzo merytoryczne uwagi i sugestie, z których zamierzamy skorzystać. Ruszamy więc dalej do pracy nad promocją naszej pięknej i bogatej w potencjał krajobrazu, historii, architektury, kultury, kuchni, a przede wszystkim ludzi Warmii – podsumował Andrzej Abako.
Współorganizatorem I Warmińskiego Forum Gospodarczego była Fundacja Instytut Badań i Edukacji Społecznej. Wydarzenie odbyło się pod patronatem Wojewody Warmińsko-Mazurskiego, Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie oraz Arcybiskupa Metropolity Warmińskiego. Partnerami forum byli: Powiat Lidzbarski, Powiat Braniewski i Miasto Olsztyn, a także firma PTAK S.A., Warmińsko-Mazurski Związek Pracodawców Prywatnych, Jutrzenka Dobre Miasto, BBI Dewelopment SA, spółka Projekt Rybaki Łańsk, Mazury Golf & Country Club, Polmlek spółka z o.o., Koma spółka z o.o., Arbet Invwestment Group, Mentor Spółka Akcyjna, BMW Zdunek, Bank Gospodarstwa Krajowego, Warmińsko-Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego, Warmiński Bank Spółdzielczy w Jonkowie, Antonius Caviar, Bank Spółdzielczy w Szczytnie, Res Energy spółka z o.o., Warmińsko-Mazurskiego Klub Biznesu, Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Olsztynie, Fotowoltaika Gryźliny, Warmińsko-Mazurska Izba Rzemiosła i Przedsiębiorczości, Hotel Krasicki, Warta, Związek Pracodawców Prywatnych, Piekarnia Tyrolska, D.DOM spółka z o.o., Budokop spółka z o.o., portal olsztyn.com.pl, Fundacja Mangalica z Dobrego Miasta oraz Fundacja Przyszłość dla Dzieci.
źródło: Powiat Olsztyński
Spierdalaj……Cie !!!!! Olsztynianie sami się wypromują. Wy zacznijcie od czyszczenia butów swoim” wodzom”.