4 C
Olsztyn
niedziela, 22 grudnia, 2024
reklama

Sprzedaż samochodu – pamiętaj o formalnościach!

Materiał zewnętrznySprzedaż samochodu - pamiętaj o formalnościach!

W gronie kierowców często możemy spotkać się z żartem, że prawdziwą radość samochód przynosi tylko dwa razy: gdy w końcu uda nam się go kupić, a następnie, gdy w końcu uda nam się go sprzedać. I faktycznie, poszukiwanie nabywcy często zajmuje wiele tygodni, a nawet miesięcy, zwłaszcza, gdy dotychczasowy właściciel nie jest skory do obniżania ceny. Zanim w pełni uczcimy udaną transakcję, po sprzedaży samochodu warto jeszcze zadbać o kilka istotnych formalności.

Co powinna zawierać umowa kupna-sprzedaży auta?

Na wstępie warto powiedzieć kilka słów o tym, co powinna zawierać umowa kupna-sprzedaży auta. Dokument ten zabezpiecza bowiem interesy obu stron, zarówno nabywcy, jak i sprzedawcy. Dobrze sporządzona umowa powinna zawierać następujące informacje:

  • dane osobowe sprzedającego i kupującego (wraz z PESEL-em i numerem dokumentu tożsamości),
  • szczegółowe dane przedmiotu sprzedaży (marka, model, numer rejestracyjny, VIN),
  • wartość transakcji i sposób przekazania pieniędzy sprzedającemu,
  • oświadczenie o braku wad prawnych,
  • oświadczenie nabywcy o znajomości stanu technicznego,
  • informacja, kto zobowiązuje się do zapłaty podatku PCC,
  • procedura przekazania pojazdu.

Należy zwrócić uwagę zwłaszcza na oświadczenie nabywcy o znajomości stanu technicznego. W tym miejscu warto wypisać wszystkie wady, o których poinformowało się nabywcę w momencie sprzedaży. W ten sposób, powyższe wady nie mogą być podstawą do skorzystania z prawa rękojmi, które przysługuje nabywcy przez okres dwóch lat. Zwróć uwagę także na to, kto zobowiązuje się do zapłaty podatku PCC. Zwyczajowo jest to nabywca auta, aczkolwiek strony mogą postanowić inaczej. Dlatego należy uwzględnić w umowie stosowną informację na ten temat.

Jakie formalności czekają nas po sprzedaży auta?

Zanim zaczniemy świętować udaną sprzedaż samochodu, w pierwszej kolejności warto zatroszczyć się o niezbędne formalności. Nie należy z nimi zwlekać, bowiem nieodpowiedzialne zachowanie ze strony nowego właściciela auta może prowadzić do konsekwencji, które dotkną byłego właściciela (np. mandaty z fotoradarów). Po sprzedaży auta należy zgłosić ten fakt do wydziału komunikacji. O sprzedaży należy poinformować także ubezpieczyciela. W kolejnych akapitach dowiesz się, jak powiadomić stosowne podmioty o sprzedaży auta.

Jak zgłosić sprzedaż samochodu?

Na zgłoszenie sprzedaży samochodu w wydziale komunikacji mamy 30 dni. W praktyce jednak warto zrobić to jak najszybciej, aby móc w pełni cieszyć się z dokonanej transakcji, a także, żeby uniknąć poniesienia ewentualnych konsekwencji za nieodpowiedzialne zachowanie nabywcy auta. Zastanawiasz się jak zgłosić sprzedaż samochodu? Sprzedaż auta należy zgłosić we właściwym dla miejsca zamieszkania wydziale komunikacji. Zgłoszenie powinno zawierać następujące informacje: dane pojazdu, dane zbywcy, dane nabywcy.

Zgłoszenia sprzedaży auta można dokonać metodą tradycyjną podczas wizyty w urzędzie, ale możliwe jest również załatwienie tej formalności bez wychodzenia z domu. Zgłoszenia można bowiem dokonać przez Internet za pośrednictwem portalu ePUAP. Informacje o fakcie sprzedaży auta zostaną bezzwłocznie zaktualizowane w ogólnopolskiej bazie CEPiK 2.0.

Sprzedaż samochodu a ubezpieczenie

Sprzedaż samochodu należy zgłosić także firmie ubezpieczeniowej, w której ubezpieczony był pojazd. Mamy na to 14 dni od momentu zawarcia umowy kupna-sprzedaży. Zgłoszenia można dokonać w punkcie obsługi klienta lub telefonicznie. Coraz więcej firm ubezpieczeniowych daje także możliwość zgłoszenia sprzedaży auta poprzez formularz na stronie internetowej. W formularzu należy uwzględnić następujące informacje: dane osobowe sprzedawcy, dane osobowe nabywcy, dane pojazdu, numer VIN, a także okres obowiązywania polisy. W ten sposób sprzedający zapobiega również automatycznemu przedłużeniu polisy po jej wygaśnięciu.

Jakie formalności pojawiają się przy zakupie nowego auta?

Sprzedaż auta często poprzedza zakup nowego samochodu. W związku z tym warto powiedzieć kilka słów o tym, jakie formalności czekać nas będą po zakupie auta. Tym razem to my jesteśmy w roli nabywcy i to na nas najprawdopodobniej ciążyć będzie obowiązek opłacenia podatku PCC. Na uregulowanie tego zobowiązania wobec urzędu skarbowego mamy 14 dni od dnia zawarcia umowy. Następnie należy się upewnić, czy samochód posiada ważne badanie techniczne, a także wykupić ubezpieczenie komunikacyjne.

Po załatwieniu tych formalności czeka nas jeszcze rejestracja samochodu. Jeśli auto zostało kupione w Polsce, formalności związane z rejestracją są prostsze. Jeśli rejestrujesz samochód z zagranicy, potrzebne będą dodatkowe dokumenty. Na stronie https://ubezpieczamy-auto.pl/rejestracja-auta-z-niemiec/ możesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jakie tłumaczenia i dokumenty będą potrzebne przy rejestracji auta z Niemiec. Rejestracji auta dokonuje się w wydziale komunikacji. Wszystkie  formalności można załatwić w ciągu jednego dnia, ale czas oczekiwania na nowy dowód rejestracyjny oraz tablice może wynieść nawet kilka tygodni.

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

0 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Polecane