Tożsamość firmy kreowana jest przez identyfikację wizualną marki. Składa się ona z kilku istotnych elementów, pomagających jednocześnie w budowaniu pozytywnego wizerunku. Tworząc identyfikację wizualną marki, można wpaść w kilka pułapek. O czym więc warto pamiętać podczas jej kreowania? Dowiesz się tego z poniższego artykułu!
Co to jest identyfikacja wizualna marki?
Identyfikacja wizualna jest bardzo ważnym systemem wykorzystywanym przez firmy. Zbudowany jest on z zasobów graficznych, a także kultury wytworzonej przez organizację. Dzięki identyfikacji wizualnej możliwe jest budowanie tożsamości marki. Wykorzystuje się ją do komunikacji prowadzonej na linii marka – odbiorca. Tym samym firmy są w stanie kreować swój wizerunek, który wpływa na rozpoznawalność oraz wzywanie klientów do działania (np. interakcji, wejścia na stronę internetową, zakupu produktów).
Z czego składa się identyfikacja wizualna marki?
Podstawą każdej identyfikacji wizualnej marki jest symbol. Tworzenie logo firmy to odpowiedzialny proces, który staje się podstawą do zbudowania pozostałych ważnych elementów graficznych. Identyfikacja wizualna marki składa się m.in. z:
- projektu logo,
- kroju pisma,
- kolorystyki,
- wzorów materiałów drukowanych (np. wizytówek, ulotek),
- projektu strony internetowej,
- wzorów opakowań,
- oznakowania siedziby firmy,
- oznakowania pojazdów służbowych.
O czym pamiętać tworząc identyfikację wizualną marki?
Stworzenie skutecznej identyfikacji wizualnej (np. https://goodproject.pl/identyfikacja-wizualna/ ) to nie lada wyzwanie. Dlatego jej kreację powierza się doświadczonym specjalistom. Przedstawiciele studia graficznego Good Project (link: https://goodproject.pl/ ) podają, że identyfikacja wizualna wymaga sporego nakładu pracy oraz wiedzy. Nie da się jej stworzyć w ciągu kilku minut. O czym zatem pamiętać, tworząc identyfikację wizualną marki?
Identyfikacja wizualna wymaga wielu analiz
Zbudowanie identyfikacji wizualnej marki to odpowiedzialne działanie. Wymaga ona przeprowadzenia wielu analiz. Dotyczą one samej marki, jej celu, ale także odbiorców, czyli grupy docelowej. Dzięki wykonanym badaniom uzyskuje się szereg istotnych informacji, które pomagają w stworzeniu skutecznej identyfikacji wizualnej marki. Posłużą one również w opracowaniu strategii firmy.
Identyfikacja wizualna powinna być spójna
Najważniejszą cechą skutecznej identyfikacji wizualnej jest spójność. Każdy element wchodzący w jej skład powinien do siebie nawiązywać. Dzięki spójności odbiorcy są w stanie łatwo rozpoznawać poszczególne składniki identyfikacji wizualnej i powiązać je z konkretną marką. Ponadto cecha ta zwiększa kontrolę firmy nad budowaną tożsamością.
Identyfikacja wizualna marki powinna być rozpoznawalna
Efekty wdrożenia identyfikacji wizualnej będą widoczne, gdy wyróżni się ona rozpoznawalnością. Poszczególne elementy (np. logo, ikony, typografia) powinny być czytelne i zrozumiałe przez odbiorców. Tym samym będą one łatwo zauważalne i niezapomniane. Rozpoznawalna identyfikacja wizualna marki jest ogromnym wsparciem w budowaniu wizerunku, co wpływa również na osiągane zyski ze sprzedaży oferowanych produktów lub usług.
Podsumowanie
Spójna identyfikacja wizualna marki jest jednym z kluczy do sukcesu wizerunkowego i sprzedażowego. Podczas jej przygotowywania warto pamiętać o przeprowadzeniu analiz firmy, strategii, ale również grupy docelowej. Należy także uwzględnić spójność poszczególnych elementów oraz ich rozpoznawalność.