Niefunkcjonujące systemy sterowania ruchem, niezdatne do użytku biletomaty, a także ograniczony dostęp do systemu informacji dla pasażerów — to efekty niespodziewanego ataku hakerskiego, który miał miejsce w nocy z 24 na 25 czerwca 2023 roku.
Paraliż olsztyńskiej sieci informatycznej
25 czerwca, od wczesnych godzin porannych, specjaliści intensywnie pracują nad poznaniem problemu i zrozumieniem jego skali. Zdarzenie niewątpliwie nosi znamiona cyberataku na infrastrukturę informatyczną Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu. Działania prowadzone są wspólnie z Centrum Informatycznych Usług Wspólnych Olsztyna. Te dwie miejskie jednostki odpowiedzialne są za diagnozę stanu sieci oraz przywrócenie jej prawidłowej funkcjonalności.
W reakcji na incydent uruchomione zostały wszelkie niezbędne procedury. O zdarzeniu poinformowano także CERT NASK i policję.
Utrudnienia dla pasażerów
Atak hakerski na infrastrukturę IT odpowiedzialną za obsługę pasażerów i płatności za przejazdy komunikacją miejską spowodował poważne zakłócenia. Biletomaty mobilne i stacjonarne przestały działać. Wystąpił również problem z dostępem do systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Pasażerowie mogą nabywać bilety tylko w formie papierowej w kioskach lub sklepach, bądź skorzystać z aplikacji takich jak moBiLET czy SkyCash. Dodatkowo, osoby korzystające z biletów miesięcznych zostały poproszone o wstrzymanie się z zakupem kolejnej „sieciówki” do czwartku 29 czerwca włącznie.
Ograniczenia w obsłudze
Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu zwrócił się do wszystkich z prośbą o cierpliwość. W związku z atakiem nie jest możliwe świadczenie bieżącej obsługi interesanta. Lista spraw, które można załatwić w ZDZiT jest znacznie ograniczona, a czas obsługi się wydłużył. W przypadku zdobycia nowych, istotnych informacji dotyczących sytuacji, Zarząd zobowiązał się do natychmiastowego informowania mieszkańców.
źródło: UM Olsztyn
Żeby tylko nie odzyskiwali tak sama długo jak portal http://www.rcb24.com który była częścią zakończonego właśnie tak hucznie projektu.
Kupić bilet w kiosku – hahaha dobre 🙂 a gdzie jest jakiś kiosk? Do korzystania z telefonu nikogo nie zmuszą, biletomaty nie działają, kierowcy nie sprzedają biletów.