Pojazdy zabytkowe w Powiecie Olsztyńskim stają się coraz bardziej popularne. Wśród około 120 tysięcy pojazdów zarejestrowanych w Wydziale Komunikacji Starostwa Powiatowego w Olsztynie, tylko 190 posiada żółte tablice rejestracyjne z prefixem „NOL”, symbolizujące ich status zabytku.
Najwięcej z tych pojazdów można znaleźć w gminach Barczewo (41), Dywity (38), Jonkowo (22) i Stawiguda (20). Zgodnie z powszechnie przyjętymi kryteriami, pojazd może być uważany za zabytkowy, jeśli ma co najmniej 30 lat, jego model nie jest już produkowany od co najmniej 15 lat, a także zachowuje minimum trzy czwarte oryginalnych części.
Trend ten nie jest jedynie kaprysem kolekcjonerów czy miłośników starej motoryzacji. Właściciele tych pojazdów czerpią również korzyści finansowe, wypożyczając je na różnego rodzaju okolicznościowe imprezy czy wystawy. Choć koszt rejestracji pojazdu jako zabytek oscyluje między 700 a 1600 złotych, może to okazać się opłacalną inwestycją, generującą dodatkowy dochód.
W powiecie olsztyńskim dominują stare klasyki popularnej niemieckiej marki Mercedes Benz – jest ich aż 25. Znaleźć można także pojazdy z przemysłu motoryzacyjnego różnych krajów z obu stron dawnej „żelaznej kurtyny”. Wśród nich są zarówno amerykańskie Cadillac, brytyjskie Jaguar Daimler i Rolls-Royce Silver Shadow, jak i pojazdy z krajów byłego bloku wschodniego, w tym 10 GAZ-ów i UAZ-ów.
Nie brakuje także pojazdów polskiej produkcji, takich jak Fiaty 126p i 125p, Syrenki, Polonezy, a nawet ciężarówki marki STAR i ciągniki Ursus. Na uwagę zasługują również zabytkowe jednoślady – motocykle WSK i SHL, a także Junaki i motorowery Romet.
Dla zarejestrowania pojazdu jako zabytek wymagane są określone dokumenty, w tym dowód własności, dowód rejestracyjny (lub oświadczenie właściciela pojazdu w przypadku jego zagubienia), badanie techniczne i decyzja Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wpisie do rejestru. Pojazdy te muszą także posiadać polisę OC, jeśli są aktywnymi uczestnikami ruchu drogowego. Istnieje jednak możliwość wykupienia polis krótkoterminowych, na przykład na sezon wakacyjnych zlotów motoryzacyjnych klasyków.
źródło: Powiat Olsztyński
W większości to po prostu stare paździerze typu Fiat 125p albo Łada. A rejestrują je jako zabytki, żeby nie było obowiązku przeglądu technicznego, z którym przy takich staruszkach jest problem.