Wrzucone do skrzynki awizo to koszmar nie jednej osoby – szczególnie, gdy oznacza długi czas wyczekiwania w kolejce na poczcie. W ostatnim czasie zdarza się również, że to firmy kurierskie awizują przesyłki. Co zrobić, jeśli w Twojej skrzynce pojawiło się awizo od kuriera? Podpowiadamy.
Czym jest awizo?
Pojęcie „awizo” raczej jest wszystkim dobrze znane, ponieważ przede wszystkim kojarzy się z Pocztą Polską w kontekście nieodebrania przez adresata listu czy przesyłki podczas wizyty listonosza. Jest to inaczej mówiąc pisemne zawiadomienie o niezastaniu adresata w chwili doręczenia, informujące zarazem o możliwości osobistego odbioru paczki z placówki pocztowej.
Awizo kurierskie działa podobnie. Nie jest powszechną praktyką i najczęściej, gdy tylko kurier ma prawidłowy numer telefonu do odbiorcy, to kontaktuje się z nim właśnie w ten sposób. Jeśli nie ma numeru lub z innych przyczyn nie może skontaktować się z adresatem, może także zostawić w skrzynce takie pisemne zawiadomienie. Awizo informuje o tym, że odbyła się próba dostarczenia, a także o tym, kiedy miała miejsca i co dalej stanie się z przesyłką.
Kiedy kurier może zostawić awizo?
Często zdarza się, że oczekujemy paczki, którą kurier ma dostarczyć w danym dniu pod wskazany adres. Nie zawsze jednak jesteśmy w domu przez cały dzień, a godziny pracy kurierów zwykle są w dość dużej rozpiętości – od około 8 rano do 18 (choć wiele zależy od firmy kurierskiej). Jeśli nie będzie też innych domowników, kurier nie będzie miał możliwości zostawienia paczki. Wówczas może skontaktować się z odbiorcą telefonicznie (np. aby ustalić, czy może zostawić paczkę u sąsiadów lub poinformować, że jutro odbędzie się druga próba doręczenia), ale może też zostawić awizo, czyli pisemne zawiadomienie.
Co zrobić z awizo od kuriera?
Gdy znajdziesz w swojej skrzynce awizo od kuriera, nie ma powodu do paniki. Warto jednak zaglądać do skrzynki na bieżąco, ponieważ kurier najczęściej zaznacza na zawiadomieniu, kiedy nastąpi kolejna próba doręczenia lub też w jakim terminie należy odebrać przesyłkę ze wskazanego tam punktu odbioru. Okres przetrzymywania paczki i czas na jej odbiór są zależne od poszczególnych przewoźników i ich regulaminów.
Co się stanie, jeśli nie odbiorę paczki w terminie?
Gdy odbiorca nie odbierze przesyłki w terminie określonym przez firmę kurierską, przesyłka wróci do nadawcy. Nadawca może wówczas domagać się zwrotu kosztów od odbiorcy. Warto jednak pamiętać, że jeśli wiesz, że kurierowi może być ciężko zastać Cię w domu, masz najczęściej możliwość ustalenia dostawy przesyłki do punktu odbioru – wtedy w dogodnym czasie wystarczy po nią podjechać (np. do paczkomatu, kiosku, sklepu, na stację benzynową). Dodatkowo pamiętaj o tym, że czasem za dopłatą możesz skorzystać z usługi doręczenia paczki w określonych godzinach (np. DHL oferuje doręczenia w godzinach 18.00-22.00). Nie wiesz, co dzieje się z Twoją paczką, a nie masz numeru do kuriera? Każdy przewoźnik ma swoją infolinię, z którą możesz się skontaktować. Musisz wtedy dysponować numerem przesyłki.
Szukasz dobrej firmy kurierskiej? Sprawdź firmy kurierskie na platformie wysyłkowej SendIt i porównaj ich ofertę!