GDDKiA ogłosiła w środę przetargi na projekt i budowę drogi ekspresowej S16 pomiędzy Olsztynem i Biskupcem (woj. warmińsko-mazurskie). To dwa odcinki o łącznej długości blisko 30 km.
Przetargi dotyczą odcinka Olsztyn Wschód – Barczewo (11,4 km) i Barczewo – Biskupiec (18,2 km). Dla obu tych zadań termin realizacji zamówienia to 39 miesięcy, bez uwzględnienia okresów zimowych podczas budowy.
Olsztyńska GDDKiA poinformowała, że na oferty czeka do 20 lutego 2023 r. Przy dłuższym z odcinków ekspresowej „szesnastki” jako jedno z tzw. podkryteriów – branych pod uwagę przy ocenie złożonych ofert – wskazano „zagospodarowanie na placu budowy pozyskanego destruktu asfaltowego”, co jest nowością w działaniach GDDKiA.
W przetargach zostaną pilotażowo wdrożone zmiany w dokumentach przetargowych: Programie funkcjonalno-użytkowym (PFU) i Szczególnych Warunkach Kontraktu (SWK).
Zgodnie z informacją GDDKiA w ramach obu zadań, w śladzie obecnej DK16 powstanie droga klasy S o długości blisko 30 km. Istniejąca droga będzie dostosowana do parametrów klasy S, zarówno dzięki dobudowie drugiej jezdni, jak i przebudowie konstrukcji niektórych odcinków istniejącej drogi.
Wybudowane zostaną także dodatkowe jezdnie umożliwiające obsługę przyległych terenów. Powstaną nowe węzły drogowe Wójtowo oraz Łęgajny, natomiast węzły Barczewo, Kromerowo i Biskupiec zostaną dostosowane do parametrów klasy S.
Inwestycja obejmie także budowę obiektów inżynieryjnych, montaż urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, budowę przejść dla zwierząt, odwodnienia i oświetlenia drogi. Wykonany zostanie system zarządzania ruchem (SZR) wraz z systemem preselekcyjnym (stacja ciągłego pomiaru ruchu). Powstaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) i obwód utrzymania drogi ekspresowej w rejonie węzła Biskupiec.
Budowa drogi ekspresowej pomiędzy Olsztynem a Biskupcem ma na celu poprawę przepustowości tego odcinka, a także warunków i bezpieczeństwa ruchu tranzytowego i lokalnego. „Skróci się czas podróży tranzytowych w regionie, a także podróży lokalnych. Nastąpi poprawa atrakcyjności regionu” – wskazała GDDKiA.
To kolejny etap prac nad realizacją S16 w woj. warmińsko-mazurskim. W budowie znajduje się odcinek Borki Wielkie – Mrągowo, którego całkowite ukończenie jest przewidywane na I połowę 2024 roku. Na etapie prac przygotowawczych znajduje się odcinek Mrągowo – Ełk, a GDDKiA czeka obecnie na wydanie decyzji środowiskowej dla tego zadania.
Ekspresowa szesnastka połączy najważniejsze ośrodki północno-wschodniej Polski, tj. Suwałki, Augustów, Ełk, Mrągowo, Olsztyn, Iławę i Ostródę z trasami układu południkowego.
„Stanie się także najkrótszą trasą tranzytową między Berlinem a państwami bałtyckimi. Stanowić będzie główny kanał transportowy regionu dla firm. Umożliwi też łatwiejszy dojazd dla ruchu turystycznego. S16 stanie się kręgosłupem, do którego podłączone są lokalne drogi biegnące na osi północ-południe” – przekazała GDDKiA.
źródło: PAP