Zbliża się czas, kiedy kierowcy będą odwiedzać wulkanizatorów. Wraz ze spadkiem temperatury trzeba przygotować się do zmiany opon na zimowe. Część osób chciałaby tego uniknąć i przychylnie spogląda w kierunku całorocznego ogumienia. Czy to dobry pomysł?
Zima jest okresem, w którym warunki na drogach są znacznie trudniejsze, niż w innych porach roku. Marznący deszcz, śnieg i błoto sprawiają, że auto może łatwo wpaść w poślizg, trudniej się nim manewruje i wydłuża się droga hamowania. Stąd wymiana opon letnich na opony zimowe jest konieczna. Ponieważ ma to zwiększać komfort jazdy i bezpieczeństwo zawsze musimy powierzyć to doświadczonemu wulkanizatorowi. A takiego znajdziemy w Q Service Castrol. Listę warsztatów z okolic Olsztyna znaleźć można na stronie https://qservicecastrol.eu/warsztaty/usluga-wymiana-opon-i-wulkanizacja/miasto-olsztyn/. Jednak zimy w naszym kraju są coraz łagodniejsze, więc wydaje się, że zamiast co sezon wymieniać opony, wystarczy zainwestować w opony całoroczne.
Charakterystyka opon zimowych
Materiał i sama konstrukcja opon zimowych jest dostosowana pod kątem zapewnienia lepszej trakcji przy temperaturze poniżej 7 stopni. W takich warunkach letnie opony twardnieją i jazda przestaje być stabilna. Zimówki są bardziej elastyczne. Ponadto mają inaczej skonstruowany bieżnik, a większa liczba lameli ułatwia jazdę po śniegu.
Słów kilka o oponach całorocznych
Jeszcze jakiś czas temu opony całoroczne wypadały znacznie gorzej w testach niż zimowe, ale teraz mają lepsze niż kiedyś osiągi. Zaprojektowano je pod kątem jazdy w zróżnicowanych warunkach. Łączą w sobie cechy opon letnich i zimowych. Bieżnik jest gładszy, co wiąże się ze zmniejszeniem hałasu i łatwiejszym toczeniem. Ogumienie ma mniej lameli niż zimowe i jest z innej mieszanki.
Całoroczne czy zimowe?
Na pierwszy rzut oka wydaje się, że można sporo zaoszczędzić. Nie trzeba kupować dodatkowego zestawu opon ani szykować miejsca do przechowywania. Jednocześnie trzeba mieć na uwadze, że opony całoroczne zużywają się szybciej. Poza tym to, czy są dla nas odpowiednią propozycją, zależy od różnych czynników. Może to być dla nas dobra opcja, jeśli jeździmy samochodem po dużych miastach, które w okresie zimowym są często odśnieżane, a nasz przebieg roczny to maksymalnie 12 tys. km.
W przypadku kiedy korzystanie z samochodu nie ogranicza się do dojazdu do pracy, jeździmy dużo i przy różnych warunkach na drodze lepszym rozwiązaniem będzie wymiana opon na zimowe. Jest to niezbędne dla kierowców lubiących szybką jazdę pojazdem z mocnym silnikiem. Jeśli więc do tej grupy się zaliczamy, z opon all season zrezygnujmy, bo wypadną znacznie słabiej niż zimówki. Ponadto trzeba pamiętać, że w przypadku opon całorocznych, korzysta się z nich w skrajnie różnych temperaturach. Na wytrzymałość ma wpływ nie tylko silny mróz, ale też upał.
Podsumowując, zarówno opony zimowe, jak i całoroczne mają zalety i wady. Jedne i drugie sprawdzają się świetnie, a wybór powinien być podyktowany indywidualnymi potrzebami.