3 C
Olsztyn
poniedziałek, 26 września, 2022
reklama

Gróbarczyk: przekop Mierzei to tylko pierwszy etap, chcemy ożywić gospodarczo Zalew Wiślany

WiadomościGróbarczyk: przekop Mierzei to tylko pierwszy etap, chcemy ożywić gospodarczo Zalew Wiślany
Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

Przekop Mierzei Wiślanej, to pierwszy etap ożywiania gospodarczego Zalewu Wiślanego; planujemy budowę terminali zewnętrznych dla masowców na wodach akwenu na wysokości Suchacza – przekazał w rozmowie z wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

reklama

W sobotę, 17 września br. otwarta zostanie nowa droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Dzięki przekopowi Mierzei Wiślanej Polska zyska niezależne od Rosji przejście z Zalewu na Bałtyk. Dzień później, 18 września, kanał będzie ogólnodostępny dla jednostek pływających.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany wynosi nieco ponad 10 km, na rzece Elbląg – także ponad 10 km, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak i cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości.

reklama

Wiceminister podkreślił, że otwarcie samego przekopu Mierzei, jak i planowane dalsze inwestycje są niezbędne ze względów bezpieczeństwa państwa; mają też ożywić gospodarczo region. „Obecnie wszystkie statki, jakie chciałyby wyjść na Bałtyk bądź wyjść z Bałtyku na Zalew, muszą przechodzić przez Cieśninę Piławską, która jest w jurysdykcji Rosji. Wszystkie decyzje o przejściu jednostek są podejmowane w Moskwie, co determinowało konieczność budowy alternatywnego przejścia, czyli przekopu Mierzei Wiślanej” – powiedział.

Spektakularna budowa zakończona - kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną już gotowy

Jak podkreślił, ta „inwestycja jest strategiczna i powstała ze względów bezpieczeństwa państwowego”. „Ważną przyczyną budowy nowej drogi wodnej na Bałtyk, były też względy gospodarcze i chęć ożywiania gospodarczego tego regionu Gróbarczyk podkreślił, że sam przekop Mierzei Wiślanej, to pierwszy element inwestycji, który zamknie się kwotą poniżej 1 mld zł”.

reklama

Dodał, aby Kanał Żeglugowy był funkcjonalny, potrzebne były i są inwestycje uzupełniające.

Przypomniał, że drugi etap obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje ziemnych wałów przeciwpowodziowych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w Nowakowie, wraz ze zmianami układu drogowego. W tym zakresie prace już się toczą. Trzeci etap obejmuje pogłębienie toru wodnego na Zalewie Wiślanym – wskazał.

„Cała inwestycja jest warta ok. 1,8 mld zł, a wszystkie prace mają zakończyć się – zgodnie z planem – we wrześniu 2023 r.” – poinformował Gróbarczyk. Droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości i zanurzeniu 4,5 m.

Wiceminister poinformował, że zgodnie z przygotowywaną przez rząd strategią planowana jest budowa terminali zewnętrznych na Zalewie Wiślanym. Wyjaśnił, że miałby one w przyszłości powstać na wysokości Suchacza. „Miałyby do nich zawijać masowce w suchymi towarami jak np. zboże, czy węgiel, potem towar mógłby być przeładowywany na barki. Chodzi też o stworzenie portu feederowego (współpracującego małego portu z większymi ) dla Gdańska i Gdyni” – wskazał.

Badanie: Polacy słyszeli o brakach cukru, 13 proc. zrobiło zapasy

Gróbarczyk podkreślił ponadto, że „duża żegluga” np. kontenerowców nigdy nie była planowana na Zalewie Wiślanym.

Przedstawiciel resortu infrastruktury poinformował ponadto, że w ubiegłym tygodniu doszło do pierwszego spotkania zespołu roboczego, w którym uczestniczyli przedstawiciele MI, Ministerstwa Aktywów Państwowych oraz zarządu portu w Elblągu.

„Wypracowaliśmy harmonogram, zakres działań w zakresie portu w Elblągu. Przyjęliśmy wspólne rozwiązanie co do konieczności modernizacji portu i określiliśmy konieczne prace jakie należy wykonać. W pierwszej kolejności zarząd portu ma przedstawić biznesplan, strategię rozwoju. Zarząd ma przedstawić również informację co do ewentualnych zmian właścicielskich. Chodzi o to, czy port miałby być sprzedany, czy chciałby partycypować we wspólnych inwestycjach z rządem, bądź czy ma jakąś inną optykę w tej sprawie” – powiedział.

Gróbarczyk zapewnił, że strona rządowa jest w pełni otwarta „na możliwe sposoby partycypowania, tak aby doprowadzić do w pełni funkcjonalnego rozwiązania, przygotowania Elbląga do przeładunków w ramach nowej drogi wodnej”.

Dodał, że Skarb Państwa jest gotowy do finansowej partycypacji w tym przedsięwzięciu.

źródło: PAP

reklama
reklama
reklama
reklama
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
reklama
reklama
×