Kanał żeglugowy w Porcie Nowy Świat będzie ogólnie dostępny dla jednostek dopiero od 18 września, dzień po oficjalnym otwarciu nowej przeprawy przez Mierzeję Wiślaną – poinformowało Ministerstwo Infrastruktury. Wiceminister Marek Gróbarczyk podkreślił, że budowa drogi wodnej mającej połączyć Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską to „priorytetowa inwestycja, która skróci drogę statków na Bałtyk oraz umożliwi swobodną i całoroczną żeglugę statków morskich wszystkich bander do portu w Elblągu i innych portów Zalewu Wiślanego”.
Po pogłębieniu toru wodnego do Elbląga przez Zalew Wiślany będą mogły wpływać statki morskie o długości 100 metrów oraz zestawy barek długich na 180 m, o szerokości 20 metrów i zanurzeniu 4,5 m. Całkowita długość nowej drogi wodnej to blisko 25 kilometrów.
Pierwsze wyjście jednostek ze śluzy nastąpi 17 września. Pierwszym statkiem będzie flagowa jednostka Urzędu Morskiego w Gdyni, wielozadaniowy ZODIAK II. W uroczystości wezmą udział także jednostki Marynarki Wojennej RP, Morskiego Oddziału Straży Granicznej, Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Policji, Żandarmerii Wojskowej oraz jednostki administracji morskiej.
Źródło: PAP
Gdańszczan boli Wielki Elbląg i Gdynia
Rosja blokowała dostęp do cieśniny piławskiej. Żegluga polska i międzynarodowa nie miała szans na dotarcie przez cieśninę do portów Polski . W 2006 roku rząd Jarosława Kaczyńskiego podjął dawny projekt budowy kanału przez polską część Mierzei Wiślanej. Kanał miał być oddany do 2012 roku, jednak po wyborach parlamentarnych w 2007 roku rząd Donalda Tuska pomysł porzucił. Rudy działał ewidentnie ramię w ramię z Putinem.