Wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka poinformował we wtorek, że w porcie w Elblągu mogą stacjonować jednostki obsługi technicznej morskich farm wiatrowych. Trwają także rozmowy ws. dokapitalizowania portu w zamian za pakiet akcji.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Andrzej Śliwka w porannej rozmowie na antenie Radia Olsztyn przyznał, że trwają rozmowy ze spółkami, które mogłyby korzystać z portu w Elblągu. Teraz spółki Skarbu Państwa będą przeprowadzały na masową skalę inwestycje w energetykę wiatrową na morzu, w offshore. Będą potrzebne mniejsze porty, które będą obsługiwać tę całą bazę serwisową. Śliwka powiedział: „Rozmawiałem z prezesem (PKN Orlen) Danielem Obajtkiem w zakresie rozwoju portu właśnie w zakresie obsługi serwisowej offshoru”.
Port w Elblągu może również kooperować z Krajową Grupą Spożywczą, np. Elewarr mógłby transportować zboże z portu w Elblągu. Jak mówił wiceminister Śliwka, obecnie trwają analizy. „Rozmawiałem z grupą Azoty, która ma swoją spółkę +Fosfory+ w Gdańsku, czy widziałaby możliwość, by korzystać z dobrodziejstw portu w Elblągu” – wyliczał.
Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną zostanie otwarty 17 września, co stanowi pierwszy etap budowy nowej drogi wodnej, która umożliwi otwarcie portu w Elblągu na Bałtyk. Coraz bardziej zaawansowany jest też drugi etap tej inwestycji, obejmujący prace na rzece Elbląg wraz z budową obrotowego mostu w Nowakowie. Według ostatnich informacji Urzędu Morskiego w Gdyni, zaawansowanie prac drugiego etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską wynosi około 50 proc.
Po zakończeniu całości prac, droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów, do 20 metrów szerokości i zanurzeniu 4,5 m.
Źródło: PAP