reklama
Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

Audioriver od 15 lat generuje milionowe przychody dla Płocka

Materiał zewnętrznyAudioriver od 15 lat generuje milionowe przychody dla Płocka

Festiwal muzyczny Audioriver w 2022 roku obchodzi 15-lecie. Przez cały ten okres, przez miasto przewinęło się ponad 200 tysięcy uczestników – z Polski i świata. To nie tylko wysoki wynik dla festiwalu, ale również dla Płocka. Przez lata Audioriver bardzo się rozwinął i pozytywnie wpłynął na promocję miasta, uzyskując wartość kampanii promocyjnej w samym 2019 roku, w wysokości prawie 11 milionów złotych. Co roku na płocką plażę przyjeżdżają tysiące turystów, którzy oprócz zakupu biletów na festiwal, wspierają rozwój tutejszych przedsiębiorców i lokalnej turystyki. 

reklama

Od początku festiwalu, kiedy w 2006 roku zawitał na stałe w Płocku, w mieście pojawiło się przeszło 520 polskich i 508 zagranicznych artystów. Ta imponująca liczba przyciągnęła nie tylko tłumy fanów z całej Polski i świata, ale również pozwoliła na wygenerowanie znacznego kapitału, który wraca do miasta i przyczynia się do szybszego rozwoju Płocka. Z badań przeprowadzonych w Instytucie Zarządzania Szkoły Głównej Handlowej w 2017 roku, każda wydana przez miasto złotówka na festiwal Audioriver wygenerowała aż 8,12 zł efektu ekonomicznego dla gospodarki. Jest to ewidentnie wysoki wskaźnik zwrotu, który realnie przekłada się na przychody Płocka. W tym roku miasto przeznaczyło na festiwal 1 200 000 zł, które bazując na danych z poprzednich lat, mogą zwrócić się ponad ośmiokrotnie. W przedstawionym badaniu zauważono, że turyści przyjeżdżający na Audioriver stanowili aż 91.26% festiwalowiczów, co podkreśla ponadlokalny charakter wydarzenia i obrazuje to, jak bardzo festiwal zwiększa rozpoznawalność i atrakcyjność miasta.

Każdy uczestnik przyjeżdżający do Płocka, w 2017 roku wydał w mieście około 410 złotych, wspierając lokalną gospodarkę i przedsiębiorców. Tylko w tamtym roku, strumień wydatków generowanych przez osoby uczestniczące w festiwalu wynosił 13 452 472 zł! Jest to zdecydowanie znaczący przychód dla miasta w sezonie letnim. Dodatkowo, warto wspomnieć o kwocie określanej jako wartość kampanii promocyjnej czy ekwiwalent reklamowy, przedstawiającej ile realnie kosztowałyby publikacje na temat festiwalu, w których pojawiała się nazwa Płock. Tylko w 2017 roku wynosiła ona prawie dwa miliony złotych, a łączna wartość efektów pośrednich wynosiła aż 7 499 844,00 zł. Istotną kwestią jest również tzw. efekt finansowy, czyli skumulowany zasób finansowy przedsięwzięcia, który jest skutkiem realizacji festiwalu ogółem,  oszacowano go na kwotę prawie 50 milionów zł! Efekty finansowe przedstawione w badaniu nie poprawiłyby sytuacji finansowej miasta, gdyby nie obecność Audioriver. W 2022 roku przewiduje się, że liczby będą znacznie wyższe ze względu m.in. na inflację i generalny wzrost cen i wynagrodzeń od 2017 roku (kiedy po raz ostatni przeprowadzono badanie). 

reklama

“Bardzo się cieszymy, że z pomocą miasta, tworzymy Audioriver od 15 lat. Dzięki naszym wspólnym działaniom, co roku do Płocka przyjeżdżają tysiące osób nie tylko z całej Polski, ale i różnych krajów świata, które zakochały się w malowniczej plaży, Starym Rynku i wielu innych pięknych miejscach w tym  regionie. Do przyjazdu do miasta na festiwalowy weekend zachęcamy publiczność przez cały rok – ekwiwalent wszystkich publikacji w mediach i działań reklamowych w różnych nośnikach, w których pojawia się Płock, według rynkowych stawek to kwoty szacowane na miliony złotych. Napływ tak licznej publiczności w mieście na pewno przekłada się na efekt finansowy. Staramy się, aby oferta festiwalu była atrakcyjna również dla mieszkańców Płocka – co roku widujemy ich nie tylko pod scenami, ale także podczas darmowej i otwartej dla wszystkich dziennej części festiwalu, na Starym Rynku – Audioriver Sobótka.”  – tak o wydarzeniu wypowiada się organizator festiwalu,  Piotr Orlicz–Rabiega. 

Festiwal nie tylko przynosi znaczny przychód dla miasta, ale również generuje zdecydowaną wartość kulturalną. Zaprasza artystów z całego świata oraz organizuje liczne inicjatywy społeczne związane z edukacją, jak np. projekt #Audiohome, w ramach którego realizowane są rozmowy z osobami specjalizującymi się w bezpieczeństwie na festiwalach i edukacji dotyczącej psychologii, współtworzone z Helsińską Fundacją Praw Człowieka. Powstał również projekt #AudioriverGoesGreen, skupiający się na ekologicznym podejściu do festiwali i możliwie największej redukcji negatywnego wpływu swoich działań na środowisko naturalne. W ramach edukowania o wadze ekologii w naszej codzienności, Audioriver we współpracy z portalem Noizz stworzyło podcast edukujący o zrównoważonym życiu i ekologii pt. “(Nie)zrównoważona Niedzielska”, prowadzony przez znaną aktywistkę i influencerkę zero waste – Jagnę Niedzielską. Festiwal również chętnie wchodzi we współpracę z organizacjami skupiającymi się na edukacji seksualnej, jak Sexed.pl. W ramach namiotu Sexed.pl, z udziałem Anji Rubik, na terenie festiwalu dostępne były darmowe testy na obecność wybranych chorób, a dodatkowo zorganizowano strefę wypoczynkową dla uczestników. Różnorodne przedsięwzięcia realizowane przez Audioriver niosą za sobą znaczną wartość dodaną, edukując i tworząc bezpieczną przestrzeń do zabawy na płockiej plaży.Audioriver rozwija się od samego początku działania, dzięki czemu z roku na rok zachęca do przybycia coraz większą liczbę uczestników. W 2006 roku festiwal zaczynał z 2 scenami, po 5 latach było ich już 5, a na 10-lecie wprowadzono 8 scen. Obecnie, po 15 latach, na festiwalu postawione zostanie 11 różnych scen, w tym jedna, zupełnie nowa – Colour Stage, która stanie się przestrzenią widzialności kultury queerowej i społeczności LGBTQ+. Każda ze scen pozwala uczestnikom na różnorodne doznania muzyczne i swobodny wybór ulubionych twórców. Pierwsze dwie edycje były darmowe, w czasie trzeciej edycji bilety sprzedawano za 35 zł, w 5. edycji od 70 do 130 zł , a od 10. edycji ceny wahały się pomiędzy 160 a 300 złotymi. Festiwal z roku na rok zaskakuje publikę nowymi brzmieniami, coraz ciekawszym designem i być może dlatego każdego roku przyciąga coraz więcej festiwalowiczów. Wpływ festiwalu na Płock można zauważyć również przeglądając oferty noclegowe. W czasie festiwalu noclegi zwiększają swoje ceny o 1000%, poza sezonem noc w hotelu kosztuje około 200zł, a w czasie tegorocznych koncertów uczestnicy będą musieli zapłacić nawet 2000 złotych za pokój hotelowy/za noc. Jak można zauważyć, jest to gorący okres dla lokalnego hotelarstwa. Każdy uczestnik w czasie wydarzenia najprawdopodobniej wyda około 1000 złotych w Płocku, wliczając w to jedzenie, transport, nocleg i inne festiwalowe wydatki.

reklama

Imprezy w Olsztynie

reklama
reklama

1 KOMENTARZ

1 Komentarz
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
reklama
×