– W domu ciastka mi wyszły, tutaj chyba ze stresu nie – narzekała jedna z uczestniczek konkursu. Nastolatka, wraz kilkudziesięciorgiem kolegów i koleżanek z kilku szkół z województwa warmińsko-mazurskiego i podlaskiego, wzięła udział w konkursie kulinarnym zorganizowanym przez Bank Żywności w Olsztynie w ramach projektu „Pomarańczowej Szkoły”.
Ciasta, makarony, sosy, placki – to tylko kilka potraw, które przygotowali uczniowie podczas konkursowych zmagań. Rywalizacja była jednak tylko tłem i zwieńczeniem ponaddwuletniego projektu „Pomarańczowej Szkoły”. – W tym czasie zrealizowaliśmy wiele warsztatów dotyczących upowszechniania wiedzy z zakresu ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju – mówi Aleksandra Matias, edukatorka i dietetyk z Banku Żywności w Olsztynie. – Celem tych spotkań miało być kształtowanie właściwych zachowań prośrorodowiskowych.
Do projektu zostało zaproszonych dwanaście szkół z regionu i Podlasia, które wzięły udział w pięciu różnych warsztatach:
- „Żeby EKO weszło w nawyk” – nawyki żywieniowe, ekologiczne odżywianie a ochrona środowiska.
- „Mądrze przechowuję-nie marnuję” – niemarnowanie żywności i ograniczanie ilości produkowanych odpadów żywieniowych,
- „100 sposobów na opakowania” – ograniczanie ilości generowanych odpadów opakowaniowych, nauka zasad segregacji odpadów,
- „Mikroświat, co w glebie piszczy” – wykorzystanie darów ziemi jako przykładu na odżywianie w zgodzie z naturą
- „Zero waste” – jak gotować, żeby nie marnować, czyli przygotowanie potraw z pożytkiem dla zdrowia, portfela i planety
Wszystkie zajęcia cieszyły się sporym zainteresowaniem, bo ich największą zaletą były zajęcia praktyczne. Można było usmarować się w ziemi, zasadzić własne rośliny, czy pod okiem kucharza Macieja Maciejewskiego wyszaleć się w kuchni. Jedynym ograniczeniem była wyobraźnia.
Oprócz licznych warsztatów dzieci miały okazję zrealizować akcje społeczne – dotyczące wybranego święta ekologicznego i Światowego Dnia Żywności. Działania te odbywały się na terenie miejscowości szkół objętych projektem, co pozwoliło upowszechnić problemy i wyzwania współczesnego świata w kontekście ekologii.
Zwieńczeniem „Pomarańczowej Szkoły” był konkurs kulinarny. Do Banku Żywności w Olsztynie przyjechało siedem szkół z Olsztyna, Barczewa, Tuławek, Słup, Szczuczyna i Grajewa. – Warsztaty kulinarne w takiej formie, to fantastyczny pomysł – mówi Edyta Skrodzka, pedagog ze Szkoły Podstawowej w Szczuczynie. – Dla dzieci to nie tylko okazja do wyrwania się z ławek, ale praktyczna forma nauki gotowania. Co ciekawe, gdy zbieraliśmy drużynę do udziału w konkursie, to zgłosiło się więcej chłopców niż dziewcząt.
Ostatecznie w konkursie zwyciężyli uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Grajewie, którzy przygotowali dla komisji konkursowej koktajl truskawkowy, makaron z salsą pomidorową oraz ciastka. Za nimi uplasowali się koledzy ze Szkoły Podstawowej nr 13 w Olsztynie przygotowując risotto warzywne i miską świeżych warzyw, a trzecie miejsce zajęli uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Szczuczynie serwując zawijasy z ciasta francuskiego oraz ryż z salsą pomidorową z dodatkiem ciecierzycy.
*Projekt „Pomarańczowa Szkoła” realizowany był przez Bank Żywności w Olsztynie już po raz drugi przy wsparciu środków pochodzących z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.