13 C
Olsztyn
środa, 28 września, 2022
reklama

Pomyślnie wypadły próby wrót śluzy w kanale żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną

WiadomościPomyślnie wypadły próby wrót śluzy w kanale żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną
Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

Pomyślnie wypadły próby szczelności wrót śluzy na przekopie Mierzei Wiślanej. Dzięki śluzie po oddaniu do użytku nowej drogi wodnej, wody Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego nie będą się mieszały, a jednostki pokonają różnicę poziomów wód w obu zbiornikach – zapewnia Urząd Morski w Gdyni.

reklama

W komunikacie przesłanym w piątek inwestor Urząd Morski w Gdyni przypomina, że komora śluzy ma długość 200 metrów, szerokość 25 metrów i głębokość 6,5 metra.

„Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską to jedna z priorytetowych inwestycji infrastrukturalnych rządu. Jej znaczenie jest szczególnie widoczne teraz, w obliczu rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Znamy już datę uroczystego otwarcia pierwszego etapu, realizowanego na Mierzei Wiślanej” – powiedział, cytowany w komunikacie, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

reklama

„Kanał Żeglugowy otworzymy 17 września. To data nieprzypadkowa i jakże symboliczna. Otworzymy nowy szlak, dający bezpośredni, swobodny i administrowany wyłącznie przez polską administrację dostęp z Bałtyku do Zalewu Wiślanego” – dodał, cytowany w komunikacie, wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Jak poinformował Urząd Morski w Gdyni, budowa Przekopu Mierzei Wiślanej to sposób na wytyczenie nowej drogi wodnej, która połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Aby taki ruch statków był możliwy i jednocześnie nie ograniczał ruchu samochodowego, niezbędne jest wybudowanie m.in. kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania oraz nowego układu drogowego z dwoma mostami obrotowymi. Zarówno inwestor, Urząd Morski w Gdyni, jak i generalny wykonawca, konsorcjum NDI/Besix zapewniają, że prace przewidziane w ramach tego etapu projektu są już na ostatniej prostej. Jednym z ważniejszych przedsięwzięć była ostatnio próba szczelności śluzy, która jest elementem kluczowym dla całej inwestycji.

Co napisali? Światowe media opisują otwarcie kanału na Mierzei Wiślanej
reklama

„Próba polegała na tym, że w pierwszym etapie nalaliśmy wodę z Zalewu Wiślanego pomiędzy bramę nr 1 a grodzę technologiczną do poziomu +-1,3+ metra. Następnie, po uzyskaniu tej rzędnej, zaczęliśmy pompować wodę między bramę 1 i 2, również do poziomu +-1,3+. Ostatnim etapem było napompowanie wody pomiędzy bramę 1 a grodzę technologiczną do poziomu +0+, czyli do poziomu wody w Zalewie Wiślanym. Po uzyskaniu tego poziomu wody, mierzono przecieki w komorze żelbetowej na bramach śluz. Wynik jest pozytywny, co oznacza, że wrota stalowe na bramie południowej są szczelne” – podkreślił Maciej Klecha, kierownik robót mostowych z konsorcjum NDI/Besix.

Wszystko gotowe jest już w budynku Kapitanatu Portu Nowy Świat, który otrzymał pozwolenie na użytkowanie. W kompetencjach Kapitanatu będą: nadzór nad bezpieczeństwem żeglugi, ochroną środowiska, ochroną przeciwpożarową; kontrola nad przeprawą śluzową i obsługa bram śluzy, mostów obrotowych i regulacja ruchu kołowego w obrębie Kapitanatu i przeprawy śluzowej.

„Jesteśmy na etapie zatrudniania i szkolenia osób, które będę pracowały w Kapitanacie” – podkreślił Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. Podkreśla przy tym, że osoby, które będą pracować w Kapitanacie, muszą nauczyć się korzystać z najwyższej klasy wyposażenia stacji operatorskiej Nadrzędnego Systemu Sterowania.

Jak przekonuje kierownik robót hydrotechnicznych z konsorcjum NDI/Besix Bartosz Zabłocki, na ukończeniu jest już także większość prac w rejonie falochronów.

„Obecnie kończymy prace polegające na robotach czerpalnych w porcie osłonowym, tor wodny żeglugowy od strony północnej. Kończymy główne prace żelbetowe związane z betonowaniem płyt na falochronie wschodnim. Rozpoczynamy betonowanie, prace żelbetowe na głowicy wschodniej. Kończymy również prace związane z instalacją elementów x-block i x-block plus. Prace związane z układaniem prefabrykatów wykonaliśmy w 80 procentach” – wyliczył Zabłocki.

Ostatnie prace przed otwarciem Kanału Żeglugowego na Mierzei Wiślanej

Przekop Mierzei Wiślanej to druga na świecie inwestycja, gdzie zastosowano prefabrykaty x-block plus. Po raz pierwszy w historii układane są też pod wodą, jako element konstrukcji rozpraszającej energię falowania.

„Kończymy też prace żelbetowe na falochronie zachodnim. Powoli szykujemy się do rozpoczęcia prac związanych z budową nawierzchni na falochronie zachodnim oraz układu odwodnieniowego” – dodał.

Swoją rolę spełnia już sztuczna wyspa, która powstaje w odległości ok. 2 km od Przebrna i ok. 4,5 km od przekopu.

„Sztuczna wyspa jest kluczowym elementem realizacji tego etapu inwestycji. Kluczowym ze względu na jej przeznaczenie – z jednej strony, jako miejsce przeznaczone do odkładania urobku z prac czerpalnych pochodzących z dna Zalewu Wiślanego i rzeki Elbląg, a z drugiej strony z uwagi na aspekty związane z ochroną środowiska, m.in. migracją ptaków” – wyjaśnił Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Wyspa jest w kształcie elipsy, ma 1900 na 1100 metrów średnicy. Jej powierzchnia to 181 hektarów. Wyspa podzielona została na dwie kwatery, z czego jedna przeznaczona jest na etap wykonawczy, a druga na etap utrzymaniowy.

Inwestor podał, że wszystko wskazuje na to, że wszelkie prace związane z budową pierwszego etapu przekopu Mierzei Wiślanej zakończą się do jesieni. Nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to odcinek o długości blisko 25 kilometrów. Kanał żeglugowy ma mieć 1 km długości i 5 metrów głębokości. Docelowo ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4,5 metrów, długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości.

źródło: PAP

reklama
reklama
reklama
reklama

1 KOMENTARZ

1 Komentarz
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
reklama