0
1.2 C
Olsztyn
piątek, 19 grudnia, 2025
reklama

Nowe serwisy na TKO: Sport | Nekrologi

Absurd? Cena dojazdu z Olsztyna do lotniska wynosi tyle samo, co lot z Szyman do Londynu

OlsztynAbsurd? Cena dojazdu z Olsztyna do lotniska wynosi tyle samo, co lot...

POLREGIO drastycznie okroiło rozkład szynobusów z Olsztyna do portu lotniczego w Szymanach. Kursy nie są skorelowane z rozkładem lotów. Korzystają na tym prywatni przewoźnicy, który liczą za kurs na lotnisko 50 zł. To drożej niż za pociąg do Warszawy i ponaddwukrotnie drożej niż za… lot z Szyman do Wrocławia.

reklama

– To skandal, że do portu lotniczego, z którego wykonywane jest kilka lotów tygodniowo szynobus dojeżdża w absurdalnych godzinach – denerwuje się czytelniczka, która podróżowała z Szyman. – Zawsze dojeżdżałam szynobusem, rozkład był dopasowany do rozkładu lotniska, a tu okazało się, że musiałabym przyjechać pięć godzin wcześniej. W zamian mogę skorzystać z oferty prywatnego przewoźnika autobusowego, dla którego to żniwa, bo bilet z Olsztyna, za 60 kilometrów jazdy, kosztuje 50 zł. Autobus z Olsztyna wyniósł mnie prawie tyle samo, co lot do Londynu. Dla porównania, ceny biletów PKP do Warszawy zaczynają się od 33 złotych. Nie wiem, może ktoś ma w tym interes?

Sprawdziliśmy rozkład lotów z Szyman i rozkład szynobusów. Potwierdzają się uwagi czytelniczki.

reklama

Szynobusy jeżdżą, ale korzystają z nich nieliczni

W poniedziałek na lotnisko przyjedziemy szynobusem tylko raz. Około godz. 11. Skorzystają z niego pasażerowie lotów do Wrocławia (odlot o godz. 13.35, więc 2,5 godziny oczekiwania to długo) i Dortmundu (godz. 12.10). Jednak ten sam skład wraca o godz. 12.27, więc zdążą na niego pasażerowie z Dortmundu, nie zdążą przylatujący z Wrocławia.

Tego dnia na łaskę prywatnego przewoźnika są pozostawieni pasażerowie dwóch lotów do Krakowa i Londynu (podobnie wracający z tych miast), bo ich samoloty przylatują lub odlatują w godz. 17.20-18.20.

Wtorek jest dniem wolnym dla lotniska i kolei. Nic nie lata, nic nie jeździ.

Środa to dzień, w którym odlatuje i przylatuje jeden samolot do Londynu. Kolej podstawia pociąg dla pasażerów obu lotów.

Czwartek jak wtorek. Nic nie lata, nic nie jeździ.

W piątek ruch na lotnisku. Przyloty i odloty do Wrocławia, Krakowa, Londynu, Dortmundu. Kolej podstawia jednak tylko jeden (!) szynobus, z którego skorzystają pasażerowie z i do Niemiec.

Sobota jest wtorkiem i czwartkiem. Nic nie lata, nic nie jeździ.

Niedziela jest drugim dniem, który w całości obsłużony jest przez kolej. Tego dnia odbywają się dwa wyloty i dwa odloty (Kraków i Londyn). POLREGIO dostosowało rozkład od obu lotów.

Nie jesteśmy w stanie dotrzeć do lotniska na niektóre z lotów

Łącznie przez tydzień kolej podstawia pięć par pociągów. Zapytaliśmy, dlaczego nie są skorelowane z rozkładem lub zwyczajnie ich brakuje. Anna Nowak, rzeczniczka POLREGIO w województwie tłumaczy, że wszystkiemu winna jest… zmiana rozkładu lotów z Szyman, wprowadzona tuż po korekcie rozkładu jazdy PKP. Choć wydaje się, że po wspomnianej korekcie można wprowadzać zmiany, bo obserwowaliśmy rozkład w ostatnich dwóch tygodniach i udało się POLREGIO podstawić jeden skład w środę. A o co chodzi z remontem? – 13 marca nastąpiła korekta rozkładu jazdy pociągów, spowodowana głównie zamknięciami fragmentów linii kolejowych oddanych do remontu. W naszym regionie zamknięcie nastąpiło na fragmencie linii 38 pomiędzy Ełkiem a Giżyckiem – mówi Anna Nowak. – Cała droga kolejowa pomiędzy Olsztynem a lotniskiem to linia jednotorowa. Co się z tym wiąże, jest to linia o ograniczonej przepustowości. Ruch pociągów POLREGIO pomiędzy Olsztynem a Szczytnem i dalej Piszem i Ełkiem jest stosunkowo duży (10 par dziennie). Dodatkowo od 13 marca w związku z remontem fragmentu linii 38, na linię do Szczytna przeszły również pociągi Intercity realizujące relacje Olsztyn – Ełk, które dotychczas prowadzone były z Olsztyna przez Korsze i Giżycko. Ponadto pociągi IC mają pierwszeństwo przejazdu nad pociągami regionalnym, co dodatkowo wpłynęło na zmniejszenie przejezdności linii. W związku z powyższym czasem niemożliwe jest uzyskanie oczekiwanych godzin przejazdu na tej trasie. Sumując, nie jesteśmy w stanie dotrzeć do lotniska na niektóre z lotów.

Nie mamy wpływu na ceny biletów

Można postawić pytanie, czy ten zmasowany ruch na linii nie mógłby być wykorzystany przez POLREGIO i ewentualnie Intercity. Czy pociągi nie mogłyby zajeżdżać do portu lotniczego, do którego od głównej linii została dobudowana, kosztem 63 mln złotych, nitka torów o długości około 1,6 km. I druga sprawa: dlaczego POLREGIO nie podstawi autobusowej komunikacji zastępczej?

Prace na linii między Ełkiem a Giżyckiem mają potrwać do I kwartału 2024 roku, więc można się spodziewać, że problem z dojazdem na lotnisko potrwa dwa lata. Żniwa dla prywatnych przewoźników, o których mówi nasza czytelniczka, potrwają. Zapytaliśmy władze portu lotniczego, czy w ich ocenie 50 złotych za bilet z Olsztyna do Szyman, nie jest kwotą wygórowaną. I jak się to ma do konkurencyjności regionalnego portu, do którego dojazd jest drogi, a siatka połączeń mizerna. Owszem, lotnisko jest bliżej niż porty w Warszawie, Gdańsku, czy Modlinie, ale jeśli do Warszawy czy Modlina można dojechać za mniejsze pieniądze, to czy kilkuosobowa rodzina nie wybierze takiego rozwiązania? No i wreszcie, czy władzom lotniska, wybudowanego za ponad 200 mln złotych, do którego trzeba cały czas dopłacać, nie powinno zależeć, aby koszt dojazdu do portu był jak najłatwiejszy i tani? – Jednym z podstawowych zadań naszej spółki jest rozwijanie siatki połączeń pasażerskich, co też konsekwentnie realizujemy. Natomiast nie mamy wpływu na dostępność transportu kolejowego z/do Lotniska. W przypadku każdej aktualizacji rozkładu lotów stosowne informacje przekazujemy operatorowi połączenia kolejowego – mówi Dariusz Naworski, rzecznik portu. – Spółka oferuje usługi najmu miejsca postojowego dla przewoźników autobusowych zainteresowanych realizacją połączenia autobusowego z/do Lotniska w Szymanach. Spółka nie ma wpływu na ceny biletów oferowanych przez przewoźników zapewniających komunikację autobusową z/do Lotniska w Szymanach.

W 2020 roku Urząd Marszałkowski podpisał umowę z POLREGIO o wykonywanie kolejowych przewozów pasażerskich na terenie Warmii i Mazur oraz województw sąsiednich w latach 2021-2026, która opiewa na 415 milinów złotych. Rocznie organizacja przejazdów kosztuje zatem podatnika około 70 mln złotych.

Przeczytaj także

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

reklama
Włącz powiadomienia e-mail
Wyślij maila o
28 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

Rzut monetą, algorytm czy tarot? Jak naprawdę podejmujemy decyzje w 2025 roku

Algorytmy, losowość i proste odpowiedzi „tak” lub „nie”. Psychologia decyzji w 2025 roku i powód, dla którego szukamy prostoty w świecie nadmiaru.

Maryla Rodowicz wystąpi w maju na Plaży Kortowskiej!

Królowa polskiej estrady zaśpiewa podczas Kortowiady 2026.

Kursy maturalne z biologii i chemii w Olsztynie

Dlaczego warto korzystać z kursów maturalnych?

Jak wspierać organizm przy intensywnym treningu?

Odpowiednio dobrane preparaty mogą stanowić praktyczne wsparcie codziennego stylu życia.

Bransoletki męskie – jak je nosić i z czym łączyć?

Coraz więcej panów sięga po dodatki, które podkreślają ich styl i charakter.

7 pomysłów na prezent pod choinkę dla niej

Kup coś, co wywoła uśmiech i zainspiruje.

Migracja do Shopify krok po kroku – o czym powinieneś wiedzieć?

Ważne jest zachowanie odpowiedniej kolejności działań.

Czy używany iPhone 15 Pro to rozsądny wybór dla wymagających użytkowników?

Zakup smartfona z najwyższej półki nie zawsze musi oznaczać sięganie po fabrycznie nowy egzemplarz.

Jaki prezent na święta przygotować własnoręcznie?

Dlaczego warto postawić na upominki bożonarodzeniowe zrobione samodzielnie.
reklama
reklama