12 C
Olsztyn
niedziela, 25 września, 2022
reklama

Ukraińcy ustawili się w ogonku po PESEL. Pojawił się problem

OlsztynUkraińcy ustawili się w ogonku po PESEL. Pojawił się problem
Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

Uchodźcy z Ukrainy tak tłumnie ustawili się w kolejce do nadawania numerów PESEL, że po niespełna godzinie wydano numery do ich obsługi na cały tydzień. Ukraińcy obsługiwani są tylko przy dwóch stanowiskach, bo do Olsztyna nie dotarły urządzenia niezbędne do przyjmowania wszystkich danych.

reklama

Kobiety z Ukrainy ustawiły się w ogonku przed olsztyńskim ratuszem jeszcze przed otwarciem urzędu miasta. W kolejce nie było mężczyzn, ani dzieci. Aby zostać obsłużonym każda z pań musiała pobrać numer do okienka. Po kilkunastu minutach wyczerpały się numery do obsługi na cały dzień. Po niespełna godzinie urzędnicy rozdysponowali między uchodźczynie numery przewidziane do obsługi interesantów do końca tygodnia.

„Przyjmujemy uchodźców tylko na dwóch stanowiskach obsługi, ponieważ nie dotarł do nas sprzęt z MSWiA potrzebny do pobierania danych od osoby, której ma być nadany numer PESEL. W związku z tym z naszego biura, które na co dzień obsługuje mieszkańców miasta, zabraliśmy dwa stanowiska i przeznaczyliśmy je dla uchodźców. Więcej stanowisk nie możemy przenieść, ponieważ w ostatnim czasie olsztynianie składają 10-14 razy więcej wniosków o wydanie dowodów osobistych dzieciom, niż przed wybuchem wojny na Ukrainie. Do tego dochodzi obsługa dorosłych obywateli” – poinformowała rzecznik prasowa ratusza Marta Bartoszewicz.

Funkcjonariusze z Placówki Straży Granicznej w Olsztynie zatrzymali obywatela Ukrainy
reklama

Rzecznik ratusza dodała, że nie wiadomo, kiedy obiecany przez MSWiA sprzęt trafi do Olsztyna. Podała, że do wyposażenia jednego stanowiska potrzebny jest komputer z aplikacją „źródło”, skaner odcisków palców, zwykły skaner i drukarka.

W środę rano jedna osoba była obsługiwana przez urzędników olsztyńskiego ratusza przez 30-40 minut. Na miejscu pomagał tłumacz. „Trwa to długo, ponieważ wiele rzeczy trzeba tłumaczyć, bariera językowa nie pozwala na przyspieszenie obsługi. Do tego już kilka razy dziś zawiesiła się aplikacja +źródło+, urzędnicy musieli kolejny raz wprowadzać utracone dane” – podała Marta Bartoszewicz. Dodała, że zgodnie z zaleceniami MSWiA urzędnicy od razu zakładają uchodźcom profil zaufany, by w najbliższej przyszłości mogli przez internet załatwiać sprawy urzędowe.

Szef MON: woj. warmińsko-mazurskie jest kluczowe z punktu widzenia bezpieczeństwa ojczyzny
reklama

Osoby, które nie zostaną obsłużone w środę odeszły z numerami na kolejne dni i instrukcją wypełniania dokumentów. Ci, którzy nie mieli zdjęć otrzymali też wskazówki, dokąd mają iść, by bezpłatnie wykonać fotografie do dokumentów. „Odprawiliśmy czekających, by nie stali na darmo, nie marzli” – powiedziała Bartoszewicz i dodała, że gdy tylko do Olsztyna dotrze sprzęt potrzebny do obsługi uchodźców ratusz będzie w stanie otworzyć kolejne dwa okienka do obsługi interesantów.

„Prosimy, by w tym tygodniu już nie przychodzić po nadanie numeru PESEL, kolejne numery do obsługi będziemy wydawać w poniedziałek” – powiedziała rzecznik olsztyńskiego ratusza.

źródło: PAP

reklama
reklama
reklama
reklama

1 KOMENTARZ

1 Komentarz
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
reklama
reklama
×