Urząd Morski w Gdyni poinformował, że do zasypywania grobli sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym zostanie wykorzystane milion ton piasku. Wyspa, która powstaje od podstaw, jest ważnym elementem budowy nowej drogi wodnej między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską.
Inwestor i wykonawca podają, że wyspa ma kształt elipsy o wymiarach 1906 na 1166 metrów, z obwodem 4,9 km i powierzchnią 180 ha. Powierzchnia stalowych ścianek szczelnych służących do utrzymania wyspy wypełnionej piaskiem i nadania jej kształtu wynosi 112,5 tys. m2, czyli wystarczyłaby na pokrycie prawie 16 pełnowymiarowych boisk piłkarskich. Wyspa będzie wypełniona milionem ton piasku, co odpowiada objętości około 37 tys. ciężarówek.
Pojemność całkowita wyspy wynosi 9,2 mln m sześc., a do jej budowy potrzebne będą około 140 tys. ton kamienia hydrotechnicznego, co pozwoli wypełnić 3,5 tys. wagonów kolejowych.
Do tej pory zbudowano już ponad 10,5 km ścianek na całkowitą długość 10,8 km. Prace refulacyjne we wnętrzu grobli zostały zakończone, ale wciąż trwają roboty związane z narzutem kamiennym.
Wyspa będzie mieć nazwę Wyspy Estyjskiej, od dawnej średniowiecznej nazwy Zalewu Wiślanego. Już teraz chętnie odwiedzają ją ptaki, a w przyszłości ma stać się ich miejscem lęgowym.
Prace pierwszej części budowy drogi wodnej między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską mają zakończyć się w tym roku, a cała inwestycja planowana jest na 2023 rok.
źródło: PAP
phiiii piasku … ja bym tam zalał betonu