Urząd Morski w Gdyni poinformował, że trwają rozruchy urządzeń i instalacji obiektów na budowie Przekopu Mierzei Wiślanej. Jednym z kluczowych elementów jest Kapitanat Portu Nowy Świat, gdzie znajduje się serce przeprawy – nadrzędny system sterowania ruchem statków.
W kompetencjach Kapitanatu będzie generalny nadzór nad bezpieczeństwem żeglugi, ochroną środowiska, przeciwpożarową oraz kontrola nad przeprawą śluzową. System nie będzie działał bez odpowiednich specjalistów – kapitana, zastępcy, oficerów inspekcyjnych, oficerów kierujących ruchem portowym i bosmanów.
System sterowania będzie składał się z trzech bloków funkcjonalnych: stanowiska odpowiedzialnego za samo przepłynięcie statków, stanowiska rezerwowego dla części południowej oraz stanowiska ochrony obiektów.
Budowa Przekopu Mierzei Wiślanej to sposób na wyznaczenie nowej drogi wodnej, która połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Termin robót na Mierzei Wiślanej jest zachowany. Inwestycja nabiera tempa także w innych częściach – budowie mostu w Nowakowie oraz ogłoszeniu przetargu na pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym.
Źródło: PAP
A jednak decyzja o budowie przekopu okazała się strzałem w 10.
nie wybudowano mostu nad kanałem. A kanał byłby taki szeroko jak widać na filmie? Byłoby zdecydowanie taniej moim zdaniem. Tylko nie piszcie o zasoleniu zalewu, bo Rosjanie nie mają takich śluz i jakoś zasolenie im nie szkodzi. Do zalewy wpływałby nawet węgorze, a tak ryby będą zastopowane na śluzach.