Na terenie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną zakończono prace w portach osłonowych na Zatoce Gdańskiej. Obecnie trwają testy i regulacja mechanizmów ruchomego drugiego mostu obrotowego. Wkrótce ukończone będą prace związane z pogrążaniem ścianek szczelnych sztucznej wyspy. Urząd Morski w Gdyni podał, że nowa droga wodna niesie ze sobą szereg wyzwań inżyniersko-budowlanych. Na Mierzei Wiślanej pierwsza w Polsce, a druga w Europie, zastosowana zostanie unikalna technologia zabezpieczająca falochrony. W trakcie rozwoju projektu trwa dostawa i montaż prefabrykatów muru oporowego, a także trwają prace przy rejonie budowanego kanału żeglugowego oraz śluzy. Montowane jest wyposażenie hydrotechniczne, a budowa oczepów nabrzeża w części północnej nadal trwa. W tej części wykonuje się również pochylnie dla zwierząt. Jednym z elementów inwestycji na Mierzei Wiślanej są dwa identyczne w konstrukcji i unikatowe mosty obrotowe, otwierane naprzemiennie, gdy jednostki będą płynęły przez budowany kanał. Łączna długość jednego mostu to ponad 60 metrów, a masa konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwagą wynosi około 550–560 ton. Inwestycja ma zakończyć się w 2022 roku. Całą budową zajmuje się konsorcjum NDI/Besix, a inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni.
źródło: PAP