Zabytkowa część Olsztyna przechodzi we władanie pieszych i rowerzystów. Ci ostatni mogą liczyć na szereg ułatwień w poruszaniu się staromiejskimi uliczkami.
Od tygodnia (11 kwietnia) na znaczną część olsztyńskiego Starego Miasta wjazdu nie mają zmotoryzowani. Tak będzie do początkowych dni października. To oznacza, że większą swobodę mają piesi i rowerzyści.
Podróżujący jednośladami zyskali 30 miejsc, w których rowerzyści mogą swobodnie poruszać się po uliczkach będących całkowicie lub częściowo niedostępnych dla samochodów. Większość z nich jest znana z poprzednich dwóch sezonów letniej organizacji ruchu, a teraz wprowadzone rozwiązania uzupełniają braki zgłaszane przez użytkowników.
W sezonie letnim mieszkańcy Olsztyna oraz turyści bardzo często właśnie na rowerach odwiedzają ten atrakcyjny teren. Dlatego wprowadzone ułatwienia pojawiają się w sposób uporządkowany i kompleksowy, aby umożliwiać swobodną i bezpieczną jazdę.
Aby uniknąć niejasności i problemów z interpretacją nowych rozwiązań prezentujemy zbiór zasad pomocnych podczas jazdy po Starym Mieście. Przede wszystkim uczulamy rowerzystów na fakt, iż wjeżdżając na obszar historycznej części Olsztyna, znajdują się na specyficznym terenie. Są zobowiązani do szczególnej uwagi na pieszych i ostrożnej jazdy z umiarkowaną prędkością. Pamiętajmy, że Stare Miasto służy wypoczynkowi, relaksowi i podziwianiu jej uroków, dlatego nie ma tu miejsca na szybką i nieodpowiedzialną jazdę!
Fot. 1
Po przekroczeniu Mostu św. Jana rowerzyści mają pełen wybór – mogą korzystać z możliwości jazdy ul. Prostą w stronę Wysokiej Bramy, skręcić w lewo w ul. Kołłątaja lub jechać w prawo ogólnodostępną ul. Asnyka. Przed skrętem należy pamiętać o uniesionej ręce, która sygnalizuje kierowcom i innym rowerzystom nasz zamiar zmiany kierunku jazdy!
Fot. 2
Zakaz wjazdu w ul. Kołłątaja nie dotyczy rowerzystów. Zgodnie z przepisami, należy tu jechać przy prawej krawędzi jezdni, a na pewno wystarczy miejsca na bezpieczne wymijanie się z innymi pojazdami.
Fot. 3
Ul. Kołłątaja. Ruch rowerowy został dopuszczony na uliczkach, gdzie jest dobra widoczność wszystkich użytkowników oraz wystarczająco dużo miejsca na wykonywanie bezpiecznych manewrów.
Fot. 4
Ul. Kołłątaja. Kierowcy otrzymali stosowną informację o możliwości pojawienia się rowerzystów korzystających z tzw. kontraruchu.
Fot. 5
Ul. Kołłątaja. Rowerzyści pamiętajcie, że korzystając z udogodnień należy mieć na uwadze wygodę i bezpieczeństwo pieszych.
Fot. 6
Ul. Kołłątaja. Można zgodnie z przepisami podziwiać tę urokliwą uliczkę z rowerowego siodełka.
Fot. 7
Ul. Stare Miasto. Na rynek staromiejski można wjechać z dowolnej strony.
Fot. 8
Ul. Stare Miasto. Z każdym tygodniem będzie się pojawiać coraz więcej ogródków gastronomicznych, straganów i stoisk, przy których skupi się spory ruch pieszy. W związku z tym należy przejeżdżać tam wyjątkowo ostrożnie i czujnie!
Fot. 9
Ul. Zamkowa. Rowerem można legalnie przejechać brukową drogą tuż przy Zamku Kapituły Warmińskiej w stronę Mostu Zamkowego. Można także dojechać na dziedziniec zamkowy, pozostawić rower przy stojaku i zwiedzić Muzeum Warmii i Mazur.
Fot. 10
Ul. Zamkowa. Jest tu na tyle szeroko, że rowerzyści korzystający z przepisowej jazdy “pod prąd” zmieszczą się bez problemu. Należy oczywiście obserwować zachowania innych użytkowników drogi i odpowiednio reagować.
Fot. 11
Ul. Staromiejska. Rowerzyści mają tu możliwość legalnej jazdy już od 2009 r. Wtedy była to jedna z nielicznych starówek otwartych dla ruchu rowerowego. Teraz jest to już raczej standardowe rozwiązanie spotykane w całym kraju.
Fot. 12
Ul. Jedności Słowiańskiej. Krótki łącznik w stronę Wysokiej Bramy jest dostępny dla ruchu rowerowego.
Fot. 13
Ul. Staszica. Rowerzyści mogą wjeżdżać na Starówkę także tą ulicą.
Fot. 14
Ul. Rodziewiczówny. Zakaz wjazdu od strony ul. Chrobrego nie dotyczy rowerów. Nawet kiedy pojawią się tu ogródki gastronomiczne, nie będzie problemu z przejazdem.
Fot. 15
Ul. Rodziewiczówny. Rowerzyści mogą korzystać także z wjazdu od ul. Piastowskiej.
Fot. 16
Ul. Piastowska. Skręt w ul. Mieszka I, gdzie wyznaczono ciąg pieszo-rowerowy. Każdy taki manewr należy zasygnalizować uniesioną ręką oraz upewnić się, że nie wjeżdżamy komuś po koła!
Fot. 17
Ul. Prosta. Już siedem lat temu zezwolono na wjazd rowerzystów na główny staromiejski deptak. Ostrożna jazda jest tu szczególnie wskazana.
Fot. 18
Ul. Chrobrego. Przydatna informacja dla rowerzystów- bariera uniemożliwiająca przejazd samochodów na końcu tej uliczki nie blokuje ruchu rowerowego w stronę ul. Staszica. Dzięki temu można skorzystać z dogodnego skrótu.
Fot. 19
Ul. Świętej Barbary. Krótka uliczka, ale nie została pominięta w kompleksowym ułatwianiu jazdy na rowerze.
Fot. 20
Ul. Prosta. Wjazd na Starówkę z kierunku mostu św. Jana. Niebawem sporo tej przestrzeni wypełni się ogródkami gastronomicznymi i mnóstwem spacerowiczów, dlatego prosimy o kulturalną jazdę wśród pieszych.
Fot. 21
Ul. Okopowa. Miejsca jest dosyć na bezpieczne wymijanie się z samochodami.
Fot. 22
Ul. Okopowa. Jeśli nie jesteśmy pewni czy wystarczy nam miejsca obok mijanego samochodu, wtedy najlepiej zatrzymać się i umożliwić przejazd auta. Od wzajemnego szacunku i rozsądku na drodze zależy nasze bezpieczeństwo.
Fot. 23
Ul. Okopowa. W większości przypadków miejsca jest naprawdę dosyć, kierujący widzą się doskonale, a ewentualne manewry parkujących aut są wykonywane z niewielką prędkością, więc jest czas na odpowiednią reakcję.
Fot. 24
Ul. Okopowa. Na żadnym odcinku tej ulicy nie ma problemu z wzajemną widocznością i zajęciem właściwego miejsca na drodze.
Fot. 25
Ul. Okopowa. Wyjazd rowerzystów z Parku Podzamcze na ul. Okopową jest możliwy w dwie strony.
Fot. 26
Ul. Okopowa. Kierowcy otrzymują odpowiednią informację przed każdym odcinkiem, na którym mogą pojawić się rowerzyści korzystający z tzw. “kontraruchu”.
Żadne władanie, a zwykła normalność.
Szerokiej drogi wszystkim!
Przecież od bardzo dawna mogą jeździć pod prąd, to żadna nowość na tej ulicy.