Z raportu firmy doradczej Deloitte wynika, że 73 procent konsumentów w Polsce zdaje sobie sprawę z faktu wykorzystywania ich danych osobowych w internecie, a co dziesiąty wie, jak uniknąć śledzenia w sieci. Najwięcej ankietowanych mających taką świadomość to osoby w wieku od 25 do 34 lat – 81 procent, jednak zmartwienie budzi fakt, że 32 procent pytanych w wieku od 55 do 65 lat nie zdaje sobie sprawy, że dane te są wykorzystywane przez różne podmioty. Przepisy RODO nakładają na organizacje obowiązek przestrzegania zasad dotyczących transparentności i praw osób, których dane osobowe są przetwarzane, a także udzielania konsumentom wszelkich informacji wymaganych przez RODO w oczekiwanej formie i prowadzenie z nimi wszelkiej komunikacji w sprawie przetwarzania ich danych osobowych. Według ekspertów, rosnące wykorzystanie narzędzi zdalnych interakcji wiąże się z zagrożeniem prywatnych danych, które klienci oddają świadomie lub nie w internecie. Wyniki raportu wskazują, że większość ankietowanych akceptuje wszelkie pliki cookies i przekazuje dane do aplikacji, podczas gdy 25 procent w ogóle nie myśli o kwestiach ochrony swoich danych. Najwięcej osób deklarujących częstsze poszukiwanie informacji online to grupa wiekowa 18-24 lata, a najmniej 55-65 lat. Podobną tendencję obserwuje się także w wykorzystaniu mediów społecznościowych i bankowości elektronicznej. Natomiast w dostępie do rozrywki przez internet nie odnotowano znaczącej zmiany. Raport Deloitte Digital Consumer Trends 2021 opiera się na badaniu ponad 36 tysięcy wywiadów z użytkownikami usług cyfrowych zebranych w kilkunastu krajach, a dane dotyczące Polski pochodzą z reprezentacyjnej próby 2000 konsumentów w wieku od 18 do 65 lat. Badania przeprowadzono w sierpniu 2021 roku przez firmę badawczą Ipsos MORI. źródło: PAP
reklama
73 proc. konsumentów w Polsce ma świadomość, że ich dane są wykorzystywane w sieci
reklama
reklama
No nic to odkrywczego. Też uważam że handel naszymi danymi kwitnie, skąd by niby ci wszyscy telemarketerzy, fotowoltaiki czy inne garnki mieli non stop do nas numery?! Zreszta prawo ochrony danych jest u nas zawiłe wiele osób tego nie ogarnia. Skoro nawet właściciele sklepów interenetowych sie gubią (warto poczytać https://www.prawo-cywilne.info/sklep_internetowy_zgloszenie_do_giodo-190-c.html ) to jak zwykły Kowalski ma się czuć bezpiecznie?