Nowy przystanek Nikielkowo w województwie warmińsko-mazurskim zwiększy dostęp do kolei na linii Olsztyn – Korsze. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na prace w ramach Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025. Celem programu jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu. Na Warmii i Mazurach będzie lepszy dostęp do kolei w sześciu lokalizacjach.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. poprawi dostęp do kolei i zapewni lepsze warunki podróży w Nikielkowie na linii Olsztyn – Korsze. To kolejna inicjatywa PLK zachęcająca do podróży koleją – zwłaszcza w codziennych dojazdach do pracy lub szkoły. PLK ogłosiły już przetarg na budowę przystanku Wietrzychowo na linii Olsztyn – Działdowo.
– Konsekwentnie prowadzimy działania na rzecz likwidacji wykluczenia komunikacyjnego i poprawy dostępu do kolei, również dla mieszkańców mniejszych miejscowości. Wszystko to dzięki Programowi Przystankowemu, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2025 roku miliard zł na budowę i modernizację przystanków – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
– W całej Polsce, dzięki realizacji Rządowego Programu budowy przystanków kolejowych, mieszkańcy zyskają lepszy dostęp do kolei, czyli najbardziej ekologicznego środka transportu. W zależności od potrzeb, przebudujemy perony, zmienimy ich lokalizację lub wybudujemy nowe przystanki, tak jak w Nikielkowie. Pasażerowie będą wsiadać do pociągów bezpieczniej i wygodniej– mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W Nikielkowie powstaną dwa perony o długości 150 metrów wraz z dojściem na wiadukt drogowy na ul. Lawendowej. Wysokość obiektów ułatwi podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Przewidziano wiaty, ławki, czytelne oznakowanie i tablice informacyjne. Jasne, energooszczędne oświetlenie LED zapewni lepszą orientację także po zmroku. Osobom o ograniczonej możliwości poruszania dostęp do pociągów ułatwią pochylnie. Na potrzeby rowerzystów ustawione zostaną stojaki rowerowe.
Zadanie będzie realizowane w formule „projektuj i buduj”. Rozpoczęcie prac planowane jest w IV kwartale br., a zakończenie pod koniec 2022 r.
Program Przystankowy w woj. warmińsko-mazurskim
W województwie warmińsko-mazurskim program obejmuje 6 przystanków. W planach, oprócz Wietrzychowa i Nikielkowa jest budowa nowego przystanku w Kolnie, a także wydłużenie peronów w Pasłęku, Działdowie oraz przebudowa przystanku w Łankiejmach. Inwestycje zwiększą dostępność mieszkańców do kolei i poprawią warunki podróży.
W ostatnich latach, dzięki realizacji przez PLK Krajowego Programu Kolejowego, zwiększył się dostęp do kolei w regionie dzięki 5 nowym przystankom: Olsztyn Likusy przy ul. Bałtyckiej, Olsztyn Redykajny przy ul. Hozjusza, Olsztyn Jezioro Ukiel w pobliżu jeziora oraz Zespołu Szkół Elektronicznych i Zespołu Szkół Ekonomicznych – na linii z Olsztyna Głównego do Olsztyna Gutkowa. Wcześniej dostęp do kolei zwiększyły przystanki Olsztyn Śródmieście w centrum Olsztyna, Olsztyn Dajtki oraz Pisz Wschodni.
Rządowy Program dla lepszej komunikacji kolejowej
W maju br. przyjęto uchwałę w sprawie ustanowienia „Rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”, przedłożoną przez Ministra Infrastruktury. Celem programu jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, promowanie ekologicznych środków transportu oraz wspieranie polskiej gospodarki. Zaplanowane zadania inwestycyjne umożliwią podróżnym dostęp do kolejowej komunikacji wojewódzkiej i międzywojewódzkiej. Na ten cel przeznaczono 1 mld zł. Środki zostaną wykorzystane m.in. na wybudowanie lub zmodernizowanie przystanków kolejowych, a także sfinansowanie prac, związanych z dostępnością miejsc parkingowych dla pasażerów.
W „Rządowym programie budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” uwzględniono 355 lokalizacji w całej Polsce. Na liście podstawowej są 173 lokalizacje, a na liście rezerwowej 182.
źródło: PKP PLK
wymyśla te stojaki rowerowe? Przecież nikt nie zostawi swojego roweru przy takim stojaku. Na Śródmieściu zrobili taki na aż 10 rowerów. Nie widziałem ani jednego roweru przy nich. Drogi rowerowe róbcie a nie stojaki.