Marszałek województwa warmińsko-mazurskiego podpisał kontrakt terytorialny, dzięki któremu w regionie zainwestujemy 18,8 mld złotych. Czytelnik „Kuriera Olsztyńskiego” zwrócił jednak uwagę na to, że to znacząca kwota, ale plasuje nas w końcu stawki spośród wszystkich 16 województw Polski.
– Jesteśmy ubogim regionem, który wciąż goni zapóźnienia cywilizacyjne – mówi Krzysztof, nasz czytelnik. – Dlatego dziwi mnie, że wiele bogatszych od nas województw otrzyma więcej pieniędzy: mazowieckie dostanie około 49 mld złotych, a śląskie niemal 41 mld złotych. Chyba nie tak powinno być?
Od budowy portu po budowę dróg
Marszałek województwa podpisał kontrakt terytorialny 14 listopada w Elblągu. Dokument ten zakłada realizację kilkudziesięciu inwestycji, które będą współfinansowane z krajowych programów operacyjnych i Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury, a także ze środków budżetu państwa. Kontrakt składa się z dwóch list – projektów podstawowych i uzupełniających. Szacuje się, że zaangażowanie środków publicznych, europejskich i krajowych na realizację projektów w skali całego kraju w latach 2014-2020 może wynieść około 400 mld zł, z czego 18,8 mld zł przypadnie naszemu województwu.
Na liście zadań podstawowych, które będą realizowane na Warmii i Mazurach, znaleźć możemy m.in. budowę drogi S7 na odcinku Gdańsk – Elbląg, Olsztynek – Miłomłyn czy Nidzica – Płońsk. Kontrakt przewiduje także, że z jego środków zostanie sfinansowana obwodnica Olsztyna, Nowego Miasta Lubawskiego, a także droga DK16 na odcinku Borki Wielkie – Mrągowo. Z tych funduszy zostanie ufundowana także przebudowa wejścia do portu w Elblągu, budowa szpitalnego oddziału ratunkowego w Powiatowym Zespole Opieki Zdrowotnej w Ostródzie S.A., budowa sieci energetycznych w województwie czy termomodernizacja państwowych placówek szkolenia artystycznego w regionie.
Na liście uzupełniającej znalazły się natomiast m.in. obwodnica Dobrego Miasta, budowa drogi DK16 na odcinku Mrągowo – Orzysz – Ełk, budowa obrotnicy dla statków w Elblągu, budowa Centrum Medycznego i Przyrodoleczniczego, rewitalizacja zamku Kapituły Warmińskiej w Olsztynie (II etap), a także przebudowa oraz remont Teatru im. Sewruka CSE Światowid w Elblągu. Warte odnotowania jest to, że w kontrakcie terytorialnym zagwarantowano realizację projektu „Wzmacnianie potencjału gospodarczego stolicy regionu przez optymalizację jej układu drogowego”. Na ten cel zagwarantowano około 867 mln złotych. Dzięki tym pieniądzom zostanie zrealizowana m.in. budowa nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 527 na odcinku od granicy miasta do wiaduktu kolejowego (ul. Nowobałtycka), przebudowa Al. Sybiraków, a także budowa nowego przebiegu ul. Pstrowskiego w Olsztynie do węzła drogowego Szczęsne w ciągu obwodnicy (szczegóły na infografice).
Dlaczego mało? Bo mało nas w regionie
Patrząc na zestawienie dotyczące realizacji kontraktu terytorialnego w Polsce, faktycznie okazuje się, że nasz region jest daleko w tyle. Mniej od nas dostaną tylko w województwie podlaskim (18,5 mld zł), świętokrzyskim (14,3 mld zł ), lubuskim (11,8 mld zł) i opolskim (10,1 mld zł). Z czego wynikają te dysproporcje? Marcin Galibarczyk z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego: – Podział środków zależał w dużej mierze od liczby ludności. Województwo warmińsko-mazurskie jest regionem o niskiej gęstości zaludnienia i zajmuje 12. miejsce pod względem populacji mieszkańców.
Dodaje także, że inwestycje realizowane w ramach kontraktu terytorialnego nie są jedynymi, które będą realizowane przy współudziale środków unijnych w latach 2014-2020.
– Województwo będzie mogło korzystać z wielu programów unijnych m.in. specjalnego programu dla Polski Wschodniej, a także większej puli środków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020 – precyzuje Marcin Galibarczyk. – Oznacza to, że całościowa suma, która trafi do regionu do roku 2020, będzie zdecydowanie wyższa i sytuuje województwo korzystanie w stosunku do innych regionów. Ten trend pokazuje choćby ostatni ranking pisma „Wspólnota”, w którym Warmia i Mazury zajmują II miejsce w pozyskiwaniu środków unijnych (per capita) w latach 2011-2013.
Łącznie, wraz ze środkami zagwarantowanymi w kontrakcie terytorialnym, do regionu trafi około 36 mld złotych. To 6,5 mld złotych z RPO Warmia i Mazury (bez finansowania projektów z kontraktu), 650 mln zł z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich i 500 mln zł z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia (bez projektów z kontraktu). 10 mld złotych zaplanowano na realizację projektów z listy rezerwowej kontraktu terytorialnego.
rak