Marszałek województwa podpisze jutro (14.11) kontrakt terytorialny, który zakłada, że nowej perspektywie unijnego finansowania 2014-2020 przez województwo warmińsko-mazurskie przetoczy się prawdziwy boom inwestycyjny. W ramach kontraktu oraz innych projektów realizowanych poza nim, zainwestujemy w regionie 38 mld złotych.
Rząd finalizuje właśnie kontrakty terytorialne w całej Polsce. Kontrakt regionalny zostanie podpisany w Elblągu. Zakłada on realizację kilkudziesięciu inwestycji, które będą współfinansowane z krajowych i regionalnego programu operacyjnego oraz ze środków budżetu państwa. Kontrakt składa się z dwóch list projektów – podstawowych i uzupełniających.
Kilkadziesiąt projektów wartych 36 mld
– Szacunkowy koszt realizacji projektów podstawowych to 18,8 mld złotych – informuje Jacek Protas. – Koszt projektów uzupełniających to 10 mld złotych. Projekty, które są na liście rezerwowej albo nie są jeszcze gotowe do realizacji. Trwają także obecnie negocjacje z Komisją Europejską odnośnie ich dofinansowania.
Marszałek dodał, że do województwa warmińsko-mazurskiego trafią pieniądze, pochodzące z innych źródeł. Są to m.in. Regionalny Program Operacyjny Warmia i Mazury (6,5 mld złotych bez projektów, które będą finansowane z kontraktu terytorialnego), Program Rozwoju Obszarów Wiejskich (650 mln zł), Program Operacyjny Polska Wschodnia (0,5 mld zł bez projektów z kontraktu terytorialnego).
– Oceniamy, że w najbliższych latach na Warmię i Mazury trafi około 36 mld złotych – wyjaśnia marszałek.
Na liście podstawowej możemy znaleźć m.in. budowę drogi S7 na odcinku Gdańsk-Elbląg, Olsztynek-Miłomłyn, czy Nidzica-Płońsk. Kontrakt przewiduje także, że z jego środków zostanie sfinansowana obwodnica Olsztyna, Nowego Miasta Lubawskiego a także droga DK16 na odcinku Borki Wielkie – Mrągowo. Z tych funduszy zostanie sfinansowana także przebudowa wejścia do portu w Elblągu, budowa szpitalnego oddziału ratunkowego w Powiatowym Zespole Opieki Zdrowotnej w Ostródzie S.A., budowa sieci energetycznych w województwie, czy termomodernizacja państwowych placówek szkolenia artystycznego w regionie. Na liście uzupełniającej znalazły się m.in. obwodnica Dobrego Miasta, budowa drogi DK 16 na odcinku Mrągowo-Orzysz-Ełk, budowa obrotnicy dla statków w Elblągu, budowa Centrum Medycznego i Przyrodoleczniczego, inteligentne technologie w ochronie środowiska, rewitalizacja zamku Kapituły Warmińskiej w Olsztynie (II etap), czy też przebudowa oraz remont Teatru im. Sewruka CSE Światowid w Elblągu.
W Olsztynie, jak informowała Anna Wasilewska, członek zarządu województwa warmińsko-mazurskiego, w nowej perspektywie unijnego finansowania w ramach projektu „Wzmocnienie potencjału gospodarczego stolicy województwa poprzez optymalizację jej układu drogowego” zagwarantowano inwestycje drogowe o wartości niemal 868 mln złotych. Ten projekt, podobnie jak inne, ma być sfinansowany w latach 2014-2020 z możliwością przedłużenia jego realizacji do 2023 roku.
Przewidywane inwestycje w Olsztynie to:
- budowa nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 527 na odcinku od granicy miasta do wiaduktu kolejowego („ul. Nowobałtycka” w Olsztynie),
- budowa połączenia ul. Wilczyńskiego i Płoskiego z drogą krajową DK 51 na odcinku al. Warszawskiej w Olsztynie,
- przebudowa Al. Sybiraków w Olsztynie,
- przebudowa odcinka ul. Piłsudskiego w ciągu drogi powiatowej nr 1464N,
- budowa ul. Towarowej od skrzyżowania ul. Towarowej z ul. Leonharda do obwodnicy Olsztyna wraz z przebudową ul. Lubelskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Stalową do węzła drogowego w ciągu obwodnicy,
- przebudowa drogi krajowej DK-51 na odcinku Al. Wojska Polskiego od ulicy Żeromskiego do granicy Olsztyna
- przebudowa ciągu ulic Pstrowskiego, Wyszyńskiego, Leonharda w Olsztynie w ciągu DK-16,
- budowa nowego przebiegu ul. Pstrowskiego w Olsztynie do węzła drogowego Szczęsne w ciągu obwodnicy,
- przygotowanie dokumentacji projektowej dla obwodnicy północnej Olsztyna,
- przebudowa układu ulicznego w centrum (ul. Partyzantów, ul. Pieniężnego wraz z mostem Św. Jakuba),
- rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 598 na odcinku granica m.Olsztyn-węzeł Jaroty w ciągu S51
Co więcej na inwestycje „kolejowe” związane z Olsztynem zagwarantowano 468 mln złotych. Chodzi przede wszystkim o modernizację linii kolejowej Działdowo-Olsztyn oraz rewitalizację dwóch odcinków Iława-Korsze oraz Braniewo-Olsztyn.
rak