Redakcja „Kuriera Olsztyńskiego” została zaproszona do zakładów, w których odbywa się produkcja i montaż tramwajów dla Olsztyna. Producentem wagonów jest Solaris Bus & Coach S.A., a pierwsze tzw. pudło olsztyńskiego tramwaju jest już gotowe.
Firma Solaris przygotowuje tramwaje dwukierunkowe o długości 29,3 metra, które zostaną wyposażone w sześć par podwójnych drzwi po każdej ze stron i zabiorą na pokład ponad 200 pasażerów. Tramino Olsztyn będą niskopodłogowe na całej długości, co ułatwi podróż nie tylko niepełnosprawnym pasażerom. Wszystkie tramwaje będą wyposażone w klimatyzacje i monitoring.
Tramwaje, które trafią do stolicy Warmii, zostały zaprojektowane, jako pojazdy trójczłonowe. Każda z sekcji osadzona zostanie na tzw. wózku. Dwa skrajne wózki będą napędowymi. Kabiny motorniczego w związku z tym, że tramwaj będzie dwukierunkowy, umieszczono na obu końcach tramwaju. Układ siedzeń dla pasażerów w pojeździe to 2+2 czyli po dwa miejsca po każdej ze stron.
Produkcja tramwaju Tramino podzielona jest na etapy i odbywa się w trzech wyspecjalizowanych zakładach produkcyjnych. W pierwszym, który znajduje się w Środzie Wielkopolskiej pod Poznaniem, jest przygotowana skorupa tramwaju, tj. cięte są elementy metalowe a następnie spawane ze sobą (na tym etapie znajduje się obecnie nasz pierwszy, „olsztyński” egzemplarz – red.). Tak przygotowana skorupa trafia do drugiego zakładu, w którym jest malowana. Po malowaniu przewożona jest ona do trzeciego zakładu Solaris w Poznaniu, w którym następuje już montaż ostateczny. Na tym etapie do skorupy tramwaju przyklejane są zewnętrzne poszycia, montowane jest okablowanie, podłoga, siedzenia. Do tego przytwierdzane są wózki jezdne a także wszystkie pozostałe elementy niezbędne do funkcjonowania tramwaju. Tak złożony egzemplarz, jeszcze przed wyjazdem z montowni, poddawany jest testom, które mają na celu wyeliminowanie wszelkich usterek, jakie mogłyby się zdarzyć w procesie produkcji.
W połowie czerwca 2015 roku, jeśli nie będzie opóźnień w budowie infrastruktury w Olsztynie, trafią do nas dwa pierwsze egzemplarze tramwaju. Posłużą one do zdobycia homologacji tramwaju. Uzyskanie dokumentów poprzedza szereg testów, które będą przeprowadzane nocą w Olsztynie. Producent zakłada, że cały proces uzyskania homologacji zakończy się do września 2015 roku i wtedy też planuje dostawę pozostałych 13 tramwajów.
Wartość podpisanego kontraktu z Solaris wynosi 120,5 mln zł z czego budżet Olsztyna pokryje 15% a resztę sfinansuje w ramach projektu „Modernizacja i rozwój zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w Olsztynie” Unia Europejska.
W XX wieku w całej Polsce zlikwidowano sieci tramwajowe w 17 miastach. W większości z przyczyn ekonomicznych związanych z wieloletnimi zaniedbaniami w finansowaniu infrastruktury. Dziś tramwaj powoli wraca do łask, bo okazuje się efektywnym transportem dla coraz bardziej zatłoczonych miast. Największe miasta jak Warszawa, Poznań, Kraków, Bydgoszcz czy Toruń od czasu naszego wejścia do Unii Europejskiej rozbudowują sieć tramwajową. Olsztyn jest jedynym przykładem budowy sieci tramwajowej od podstaw od lat 60. Do Olsztyna tramwaj wraca po prawie 60 latach i będzie to także druga po Elblągu sieć tramwajowa w województwach Polski wschodniej.
Kaa
Nie będziesz kiedyś miał wystarczająco zdrowia aby jeździć własnym samochodem, to będziesz wiedział po co ci w mieście sprawna komunikacja publiczna.
Po co komu te tramwaje???? Urzędnikom – maja swoją idee fixe, a mieszkańcy za to tylko zapłaca