Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie na wniosek Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie prowadzi postępowanie w sprawie zmian na obwodnicy Olsztyna. Z dokumentów środowiskowych wynika m.in., że powróci ostatecznie bezkolizyjne skrzyżowanie w Tomaszkowie na przecięciu obwodnicy z trasą na Warszawę.
– Koncepcja nowych rozwiązań technicznych południowej obwodnicy Olsztyna jest w trakcie zatwierdzania przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – mówi Karol Głębocki z olsztyńskiego oddziału GDDKiA Z dokumentów, które udostępnia Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska jednoznacznie wynika, że inwestor zwrócił się o zmianę koncepcji rond i powrót do budowy w tym miejscu obwodnicy pełnego bezkolizyjnego węzła. Zmiana ta jest wymuszona pośrednio przez przepisy, mówiące o tym, że na drogach szybkiego ruchu wszystkie skrzyżowania muszą być bezkolizyjne. Natomiast latem Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, polegające na podniesieniu klasy technicznej części obwodnicy na odcinku Olsztyn Południe – Olsztyn Wschód właśnie do kategorii drogi szybkiego ruchu.
Węzeł Olsztyn-Południe nie jest jedynym węzłem, na którym zajdą zmiany w stosunku do pierwotnej koncepcji. W związku z brakiem gotowości władz Olsztyna do budowy części trasy NDP od ul. Krasickiego na wschód oraz nowego przebiegu ul. Pstrowskiego, będących połączeniami miasta z węzłem Olsztyn Pieczewo, GDDiKA zmuszona jest odłożyć budowę tego węzła na późniejszy termin.
Zmiany dotyczyć będą także węzła Olsztyn-Zachód. Jak potwierdził olszyński oddział GDDKiA ma to związek z pracami nad zmianą przebiegu przyszłej obwodnicy w osi Północ-Południe, która pierwotnie miała przechodzić po wschodniej stronie Olsztyna, ale w związku z ogromnymi protestami mieszkańców okolic jeziora Wadąg, planiści zaczęli badać możliwość przejścia po zachodniej stronie Olsztyna w okolicach Gutkowa. Taka zmiana w przypadku węzła Olsztyn-Zachód wymusi jego całkowitą przebudowę dlatego też GDDKiA zdecydowała na razie zbudować w tamtym miejscu kolizyjne skrzyżowanie jednopoziomowe a w przyszłości wrócić do rozbudowy tego węzła dopiero jak znany będzie już ostateczny kształt i przebieg obwodnicy Północ-Południe.
W związku z powyższym, niewielkim zmianom ulega także węzeł Olsztyn-Wschód, na którym na obecnym etapie inwestycji nastąpi rezygnacja z jezdni zbiorczo rozprowadzających, które pierwotnie miały służyć do obsługi planowanego w przyszłości węzła z dalszą trasą obwodnicy w stronę Dobrego Miasta.
W ostatni piątek (17.10) ogłoszono także przetarg na pełnienie nadzoru nad projektowaniem i budową obwodnicy. Firmy oferty mogą składać do 1 grudnia.
Kaa