Andrzej Michnia, student IV roku informatyki na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim wraz ze swym zespołem będzie reprezentować Polskę w półfinałach światowego turnieju Imagine Cup organizowanego przez firmę Microsoft.
Imagine Cup to największy na świecie konkurs technologiczny dla studentów. W tym roku drużyny walczą o nagrody w trzech głównych dziedzinach: projekty społeczne, innowacje oraz gry. W krajowych finałach konkursu, który odbył się 9-10 kwietnia w Warszawie wybrano drużyny, które będą reprezentować Polskę w półfinałach światowych.
W kategorii gry najlepsza okazała się drużyna, w której skład wchodzi Andrzej Michnia z IV roku informatyki na Wydziale Matematyki i Informatyki UWM. Andrzej jest programistą. Oprócz niego w drużynie jest też Iwan Mazur – drugi programista, Grzegorz Ziemba – grafik i lider oraz Mikołaj Birek – mentor, pracownik Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.
Co zwycięska drużyna zaprezentowała na konkursie?
– Grę o nazwie „Lore”, polegającą na zarządzanie światem baśni wymyślonych przez braci Grimm. W naszej grze, powstałej na bazie bajki o Czerwonym Kapturku, gracz nie wpływa na zachowanie głównej postaci. Może zmieniać otoczenie, według zasady: co będzie gdy, gdy np. Czerwony Kapturek dotrze do babci zanim zje ją wilk, albo co będzie, gdy gajowy nie zastrzeli wilka. W ten sposób powstaje alternatywna wersja bajki. Jeśli gracz będzie bezczynnie przyglądać się grze to odtworzy opowieść w taki sposób, w jaki przedstawili ją Wilhelm i Jacob Grimm.
Jak to się stało, że studenci wystartowali w tym konkursie i dlaczego Olsztyn sprzymierzył się z Rzeszowem?
– Pochodzę z Rzeszowa i tam chodziłem do liceum. Jeden z członków zespołu to mój szkolny kolega. Studiowałem jednak na Politechnice Wrocławskiej. Kiedy moja dziewczyna dostała się na weterynarię do Olsztyna postanowiłem za nią przenieść się do Olsztyna i tak znalazłem się na UWM – wyjaśnia Andrzej.
O konkursie zespół Andrzeja dowiedział się pod koniec 2013 r. Już wcześniej koledzy współpracowali przy różnych innych grach, więc i tym razem postanowili wystartować. Jakiś czas dyskutowali nad pomysłami gry, a w lutym wzięli się do pracy.
– Czym „kupiliśmy jury? – Pewnie oryginalnością pomysłu, ciekawą prezentacją i na pewno tym, że naszą grę przedstawiliśmy na konkursie w języku angielskim – przypuszcza Andrzej.
Półfinały światowe odbędą się online w maju, a finały światowe w lipcu w Seattle w Stanach Zjednoczonych. Główne nagrody w trzech kategoriach wyniosą po 50 tys. dolarów.
Na początku tego roku inni studenci informatyki też zdobyli ważne wyróżnienia. Michał Krysiński – w międzynarodowym konkursie firmy Nokia za aplikację na telefon z systemem Windows Phone. Natomiast Mateusz Nowotka i Tomasz Wróblewski – zajęli 1. miejsce w ogólnoświatowym konkursie Microsoftu na najlepsza aplikację na system Windows 8, do kontrolowania stanu zdrowia.