Po niepokojąco niskich wynikach tegorocznego egzaminu dojrzałości Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE) podaje wyniki sierpniowych poprawek, do których przystąpiła prawie 20 proc. majowych abiturientów.
Do egzaminu maturalnego w sesji poprawkowej w sierpniu 2014 r. przystąpiło 61 090 absolwentów. Aż 85 proc. wszystkich zdających stanowili uczniowie, którym nie powiodło się w tym roku, czyli osoby, które w minionym maju i/lub czerwcu nie zdały egzaminu tylko z jednego przedmiotu w części ustnej albo pisemnej.
Ostatecznie tegoroczny egzamin maturalny zdało 82% absolwentów. Pisemny z języka polskiego zaliczyło 95% maturzystów, z matematyki 83%, a z najczęściej wybieranego języka obcego, czyli angielskiego, 93%. Zanotowano poprawę w stosunku do wyników czerwcowych: wtedy sukces odniosło tylko 71% absolwentów szkół ponadgimnazjalnych. Według danych podanych wtedy przez CKE egzamin pisemny z języka polskiego zdało 94% maturzystów, z matematyki 75%, a z angielskiego 92%.
Najliczniejszą grupę maturzystów, którzy w tym roku otrzymali świadectwo dojrzałości, stanowili uczniowie, którzy ukończyli licea ogólnokształcące – aż 89% – i techników (71%). Z grona absolwentów liceów profilowanych egzamin zdała ponad połowa (60%). O wiele mniejszy odsetek zdających zanotowały licea i technika uzupełniające: odpowiednio 27% i 22%.
W samym województwie warmińsko-mazurskim do egzaminów poprawkowych przystąpiło 2 743 osób (w tym 76% tegorocznych absolwentów). Łącznie w maju, czerwcu i sierpniu egzamin dojrzałości zdało 78% uczniów. Ogółem egzamin z języka polskiego zaliczyło 93% zdających, z matematyki 77%, a z języka angielskiego – 91%. Świadectwa dojrzałości na Warmii i Mazurach nie otrzymała w tym roku ponad 1/5 zdających.
W porównaniu do ubiegłorocznych statystyk raport CKE z 2014 roku nie napawa optymizmem – w minionym roku zdawalność w pierwszym podejściu do egzaminu była wyższa o 10% i mniejsza była liczba osób, które nie zdały egzaminu z więcej niż jednego przedmiotu. Niektórzy spadek liczby osób zdających majowy egzamin dojrzałości przypisują przywróceniu cztery lata temu obowiązkowego egzaminu z matematyki. Od przyszłego roku uczniowie będą również zdawać zmieniony egzamin ustny z języka polskiego: losowanie zagadnień dotyczących poszczególnych tekstów kultury ma zastąpić kontrowersyjne prezentacje maturalne.