Trzy firmy złożyły oferty na budowę budynku terminala lotniskowego Portu Lotniczego „Mazury” w Szymanach wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz budynkiem wiaty technicznej. Problem w tym, że najtańsza oferta jest większa niż władze portu mają do wydania na ten cel.
Jedną z ofert złożyło konsorcjum Porr Polska SA Lider na kwotę ponad 69 mln zł brutto, gwarantując przy tym, że upora się z budową do 13 maja 2015 roku i dając gwarancję 60-miesięczną na swoje prace. Drugą ofertę złożyła Elektrobudowa S.A. życząc sobie za budowę 64,1 mln zł brutto, (zakończenie prac do 30 czerwca 2015 roku, gwarancja 120 miesięcy). Najtańsza okazała się Skanska S.A., która chce za wybudowanie terminala 60,6 mln zł. I chce wybudować terminal do 30 września 2015 roku (również daje gwarancję 12 miesięcy).
I to zaczynają się problemy, bo spółka Warmia i Mazury, odpowiadająca za budowę lotniska, ma na przeznaczone na ten cel 55,3 mln zł. Prezesem spółki Leszek Krawczyk jest we Włoszech, ale dało się skontaktować z Krzysztofem Pawłowskim, dyrektorem handlowym spółki Warmia i Mazury.
– Szczerze mówiąc to liczyliśmy, że wpłynie więcej ofert i będziemy mieli w czym wybierać. Faktycznie każda z ofert jest większa niż kwota, jaką mamy do przeznaczenia na ten cel. Nie wiem, co w tej sytuacji zrobimy, czy przetarg będzie powtórzony, czy nie. Najpierw musimy sprawdzić wszystkie oferty. Terminy są napięte, ale jak widać po złożonych dokumentach wybudować terminal szybciej niż do 30 września 2015.
O tym, kto ostatecznie wybuduje terminal, dowiemy się wkrótce, bo ostatecznym wyborze zadecyduje ocena trzech kryteriów: cena (85 proc.), termin wykonania (1o proc.), gwarancja (5 proc.). Jeśli wszystkie oferty są złożone prawidłowo, to będzie to prawdopodobnie SKANSKA.
Wiadomo już jak terminal będzie wyglądał, bo konkurs na jego wygląd rozstrzygnięto już w tamtym roku. Wygrał projekt Tomasza Lelli z Olsztyna, związanego na co dzień ze Studiem Form Architektonicznych. Praca Lelii nawiązywała do krajobrazu kulturowego i środowiska naturalnego Warmii i Mazur. Lella znany jest jako autor projektów bliskich tradycyjnemu budownictwu regionalnemu a w konkursie pokonał 64 innych architektów i biur.
Przypomnijmy, że druga połowa 2015 roku to ostateczny termin uruchomienia Portu Lotniczego w Szymanach.