Jak właściwie korzystać z numeru alarmowego „112”? Kiedy dzwonić – w jakich sytuacjach? O co może pytać operator i czego trzeba się spodziewać? Kiedy nie należy się irytować?
Przede wszystkim nie dzwoń bez potrzeby na „112”; nie blokuj linii telefonicznej osobie, której sytuacja wymaga natychmiastowej interwencji odpowiednich służb. Zbędny telefon pod „112” może kosztować kogoś zdrowie, a nawet życie! Co jeszcze trzeba wiedzieć?
Nie martw się, że telefon pod „112” będzie cię kosztować. Połączenie jest bezpłatne i nawet można je wybrać w aparacie nie posiadającym karty SIM.
Portal Bezpieczny Olsztyn dokładnie opisuje kiedy i jak należy korzystać z telefonu alarmowego „112”. Otóż, należy dzwonić w nagłych sytuacjach zagrażających życiu, zdrowiu i mieniu np. pożary, wypadki drogowe, kradzieże, w przypadku użycia przemocy czy rozpoznania poszukiwanej przez policję osoby. Natomiast karygodnym zachowaniem jest zgłaszanie fikcyjnego zdarzenia dla zabawy, sprawdzanie czy numer „112” działa, wzywanie taksówki, prośba o ustalenie danych kontaktowych danej firmy lub osoby itp.
Jak skutecznie korzystać z „112”:
– miejsce rozmowy powinno znajdować się w pobliżu miejsca zdarzenia i pozwalać na przeprowadzenie spokojnej rozmowy z operatorem (bez zakłóceń),
– telefon powinna wykonać osoba, która znajduje się bezpośrednio w miejscu zagrożenia lub świadek zdarzenia,
– nie należy odkładać słuchawki do czasu, aż połączenie nie zostanie podjęte,
– krótko opisać zaistniałe zdarzenie, podać swoje imię i nazwisko,
– wskazać miejsce przebywania/adres, w którym miała dana sytuacja,
– udzielać dodatkowych informacji na zadawane przez operatora pytania,
– wykonywać polecenia operatora,
– nie rozłączać się do czasu wyraźnego polecenia operatora,
– informować o ewentualnych zmianach w trakcie zdarzenia,
– po rozłączeniu chwilowo nie korzystać ze swojego telefonu, operator może próbować ponownie się skontaktować.
Pamiętaj, że kilka osób jednocześnie może dzwonić na numer alarmowy „112”, zgłaszając to samo zdarzenie. Nie denerwuj się, kiedy operator przyjmie zgłoszenie i po dokonaniu weryfikacji oraz zadaniu jednego lub dwóch pytań, szybko zakończy rozmowę. Działanie to ma na celu uniknięcie blokowania linii oraz powielania tych samych informacji o zdarzeniu, do którego zostały już zadysponowane właściwe służby.