W poniedziałek (23.12.) przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego i miasta Olsztyna podpisali umową dotycząca dofinansowania dwóch projektów: Platforma konsultacji społecznych i Wdrożenie platformy zintegrowanych usług publicznych. Środki współfinansujące pochodzą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
W ramach Platformy konsultacji społecznych miasta Olsztyna powstanie system, który przy wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii usprawni prowadzanie konsultacji społecznych za pomocą Internetu. Platforma składać będzie się z trzech elementów:
1. „Suwak budżetowy” – narzędzie będzie pozwalało na przejrzyste pokazywanie wydatkowania środków z budżetu miasta i ukazania jakie oddziaływanie na mieszkańców Olsztyna ma alokacja wydatków na poszczególne zadania gminy. Dzięki wykorzystaniu zaawansowanych narzędzi mieszkaniec będzie mógł dokonać próby stworzenia własnej wersji budżetu. Takie narzędzie jest doskonałą formą edukacji mieszkańców, jak również wstępem do rozmów na temat budżetu partycypacyjnego.
2. „Portfel miasta” – czyli na co wydajemy publiczne pieniądze – część portalu informująca ile kosztuje życie miasta np. bilet komunikacji, fragment drogi, stojak rowerowy, utrzymanie dziecka w przedszkolu, posadzenie drzewa, odśnieżanie i inne aspekty z życia miasta.
Powyższe informacje zostaną zaprezentowane w sposób obrazowy, umożliwiający przyjazne zaprezentowanie jednostkowych kosztów np. poszczególnych elementów infrastruktury, usług komunalnych. Wprowadzenie tej funkcjonalności pozwoli na przeprowadzenie akcji edukacyjnej o zasadach wydatkowania pieniędzy publicznych oraz strukturze przychodów. Porównanie do tytułowego portfela ma budzić skojarzenia z własnym portfelem i domowym budżetem. Ułatwi to identyfikację z tym złożonym zagadnieniem i zrozumienie podstawowych zasad funkcjonowania budżetu miasta
3. „Mój budżet” – narzędzie do planowania budżetu, działające na zasadach gry symulacyjnej, dające możliwość przeprowadzenia konsultacji społecznych związanych z podziałem wskazanych środków na poszczególne działania wybrane przez uczestników konsultacji. Dzięki wykorzystaniu tego narzędzia mieszkańcy będą mogli aktywnie uczestniczyć w określeniu zadań, które powinny być zrealizowane w ramach wskazanego budżetu. Stworzenie tego narzędzia będzie wstępem do przygotowania budżetu obywatelskiego, dzięki któremu mieszkańcy będą mieli większy wpływ na kształtowanie wydatków miejskich co podniesie poziom identyfikacji ze wspólnotą samorządową.
Koszt wykonania to 176 590 złotych, z czego dotacja pokryje kwotę 148 401 złotych.
Drugim dotowanym projektem jest Wdrożenie platformy zintegrowanych usług publicznych, który będzie polegać stworzeniu rozwiązania aplikacyjnego, dzięki któremu wymiana danych między systemami front office i back office. PZUP zostanie stworzona w oparciu o infrastrukturę SOA/ESB, czyli tzw. „szynę danych”, dostarczająca bezpieczną i efektywną technologię wymiany danych. Do uruchomienia platformy potrzebne będą dwa serwery sprzętowe i niezbędne licencjonowane oprogramowanie
Drugim ważnym obszarem realizacji projektu jest przygotowanie infrastruktury teleinformatycznej urzędu do wdrożenia systemu EZD, czyli elektronicznego dokumentowania załatwiania i rozstrzygania spraw dla dokumentacji ewidencjonowanej.
Całkowity koszt powstania PZUP to 2 134 286 złotych. Kwota dotacji wyniesie 1 741 286 złotych.