Docelowo ITS ma działać na 80 skrzyżowaniach. Koszt przygotowania rozwiązań teleinformatycznych, które mają ułatwić poruszanie po mieście, wyniesie 66 milionów złotych. Zamontowane w tramwajach, autobusach, i na skrzyżowaniach czujniki będą rejestrowały czas w jakim przemieszczają się pojazdy komunikacji miejskiej. Jeżeli okaże się, że bus jest spóźniony w stosunku do rozkładu jazdy, to system automatycznie włączy dla niego zielone światło.
System ITS jest testowany na wybranych olsztyńskich skrzyżowaniach od kilku tygodnia. Dzisiaj zostało zaprezentowane serce systemu – Centrum Zarządzania Ruchem Ulicznym i Zarządzania i Sterowania Transportem publicznym. Dane z całego miasta spływają do niewielkiego budynku Zarządu Dróg Zieleni i Transportu przy ul. Szrajbera.
Prezentacja centrum zakończyła pierwszy etap prac nad ITS. Zakończenie prac nastąpi wraz z uruchomieniem linii tramwajowych w Olsztynie, co ma nastąpić w ostatnim kwartale 2015 roku.
W sali sterowania znajdują się ekrany na których w czasie rzeczywistym można oglądać obrazy olsztyńskich skrzyżowań, zmiany w sygnalizacji i w razie potrzeby reagować na zaistniałe wydarzenia drogowe. Z tego miejsca można nawet ustalić objazdy w razie prac drogowych i wypadków.
Prezentacja Centrum Zarządzania Ruchem Ulicznym i Zarządzania i Sterowania Transportem Publicznym kończy powoli etap pilotażowy wdrażania nowych rozwiązań. Teraz nadejdzie czas do rozpoczęcia dalszych prac. Zwieńczeniem ich będzie uruchomienia wszystkich elementów systemu wraz wyjazdem pierwszego tramwaju na ulice Olsztyna. Pierwsze testy pokazały pozytywne strony tego pomysłu:
– Rewolucja jeżeli chodzi o system kierowania ruchem, dzięki któremu poruszanie się komunikacją miejską będzie o wiele płynniejsze – powiedział Piotr Grzymowicz.
Wykonawcą projektu jest olsztyńska firma Sprint.