6.6 C
Olsztyn
środa, 18 grudnia, 2024
reklama

Nowe linie powiatowej komunikacji

WiadomościNowe linie powiatowej komunikacji

W poniedziałek 18 stycznia ruszyły już regularne połączenia na dwóch nowych liniach olsztyńskiej Powiatowej Komunikacji Zbiorowej. Linia 509 łączy Jeziorany z Biskupcem, zaś linia 519 – Dobre Miasto z Dywitami.

Po upadku Państwowej Komunikacji Samochodowej (PKS), problem wykluczenia transportowego dotknął wielu Polaków, przede wszystkim mieszkańców wsi i małych osiedli. Od lat borykają się z nim samorządy poszukujące różnych możliwości zapewnienia komunikacji zbiorowej swoim mieszkańcom. Do tej pory priorytetem było zapewnienie dowozu dzieci do szkół. Pozostałe przewozy gminy zostawiały tzw. wolnemu rynkowi, jednak szybko okazało się, że nie jest to rozwiązanie na miarę oczekiwań, gdyż prywatni przewoźnicy koncentrują się przede wszystkim na najbardziej uczęszczanych trasach.

W powiecie olsztyńskim sytuacja zaczęła zmieniać się dziesięć lat temu, kiedy władze gminy Dywity, jako pierwsze w powiecie olsztyńskim, postanowiły uporządkować system komunikacyjny na swoim terenie. Następne były gminy Stawiguda oraz Jonkowo.

reklama
zamów reklamę

Przełom nastąpił w ubiegłym roku, kiedy olsztyńskie starostwo przygotowało system sieci autobusowych połączeń wewnętrznych, jak i międzygminnych dla całego powiatu w ramach Powiatowej Komunikacji Zbiorowej (PKZ). Jako pierwsza przystąpiła do niego gmina Purda, której mieszkańcy już od września mogą korzystać z pięciu regularnych linii autobusowych (506, 511, 513, 550, 551) łączących ich gminę z Olsztynem, jak i jej poszczególne miejscowości.

Teraz, dzięki podpisanym pod koniec roku umowom z władzami gmin Dobre Miasto i Jeziorany, sieć powiększyła się o kolejne dwie linie: 509: Jeziorany – Biskupiec (przez Olszewnik, Żardeniki, Kikity Górkowo, Tejstymy, Biesowo, Czerwonkę) oraz 519: Dobre Miasto – Dywity (trasą Knopin, Osiedle Stary Dwór, Barcikowo, Kłódka, Cerkiewnik, Kabikiejmy, Spręcowo, Ługwałd).

Mam nadzieję, że mamy już „z górki” i w tym roku uda nam się uruchomić kolejne połączenia tak, aby nasz system był nie tylko z nazwy „powiatowy”, ale objął wszystkie dwanaście naszych gmin – informuje Andrzej Abako, starosta olsztyński. – Cały czas szukamy też rozwiązań, które będą nie tylko bezpieczne i komfortowe dla naszych mieszkańców, ale też i ekonomiczne oraz ekologiczne.

reklama
zamów reklamę

Jednym z nich jest przeprowadzony niedawno test autobusu Iveco Crossway 13 LE CNG zasilanego metanem, który wyruszył na trasę Olsztyn – Barczewo – Jeziorany.

Wykorzystanie tego typu pojazdów to krok w kierunku nowoczesnego i ekologicznego transportu. Te autobusy gazowe mają zaletę – zasięg. Prezentowany model w cyklu podmiejskim ma zasięg ponad 600 km, nieosiągalny dla autobusów elektrycznych – mówi Krzysztof Zienkiewicz koordynator PKZ w olsztyńskim starostwie. – Niestety w Olsztynie póki co nie mamy stacji tankowania gazu CNG, ale działania PGNIG wskazują, że to może się wkrótce zmienić, więc trzymamy rękę na pulsie.

Autobus spodobał się pasażerom. 13–metrowe Iveco prezentuje się w środku okazale. Ergonomicznie zaprojektowana przestrzeń pasażerska jest wygodna i dostosowana zarówno dla osób starszych (przód i środkowa część pojazdu jest niskopodłogowa) oraz dzieci i młodzieży (tylna część pojazdu jest podwyższona). Dużą zaletą pojazdu jest jego wysokość. Z butlami to niespełna 3,2 m, dzięki temu bez problemu może przejeżdżać pod niskimi wiaduktami, których w naszym powiecie nie brakuje. Jest to autobus klasy podmiejskiej, więc fotele pasażerskie wyposażone są w pasy bezpieczeństwa. Dodatkowo prezentowana wersja wyposażona była w gniazda USB umożliwiające podładowanie telefonu. Pojazd zasilany CNG jest bardzo cichy. Praktycznie silnik jest niesłyszalny, a dobiegający szum pochodzi z klimatyzacji. Po liniowym przejeździe pojazd został zaprezentowany władzom powiatu oraz gmin, które uczestniczą w projekcie PKZ.

Działalność Powiatowej Komunikacji Zbiorowej finansowana jest z czterech źródeł: dotacji z budżetu państwa w ramach rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA), budżetów gmin oraz przychodów z biletów. Powiat pokrywa koszty organizacji i obsługi całej sieci.

Źródło: Starostwo Powiatowe w Olsztynie

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

1 KOMENTARZ

1 Komentarz
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
jqwrwer
19 stycznia 2021 18:48

na chuj mi autobus z dobrego miasta do dywit… co za barany a do olsztyna z buta rozumiem… co za tepe lby rzada tym krajem… Boze zmiluj sie

Polecane