Od 1 listopada 2024 roku sieć dróg płatnych w Polsce została rozszerzona o około 1600 km nowych odcinków autostrad i dróg ekspresowych. Zmiany te dotyczą wyłącznie pojazdów o masie powyżej 3,5 tony oraz autobusów; samochody osobowe i motocykle nadal mogą korzystać z tych dróg bez opłat.
Wśród nowych odcinków objętych opłatami znalazła się droga ekspresowa S16 na odcinku od węzła Olsztyn Południe do węzła Olsztyn Wschód. Oznacza to, że obwodnica Olsztyna, na odcinku od węzła Tomaszkowo (Olsztyn Południe) do Wójtowa (Olsztyn Wschód), stała się płatna dla pojazdów ciężarowych i autobusów.
Celem wprowadzenia opłat na nowych odcinkach jest zwiększenie wpływów do Krajowego Funduszu Drogowego, co ma umożliwić dalszą rozbudowę i utrzymanie infrastruktury drogowej w Polsce. Należy jednak zauważyć, że wprowadzenie opłat na obwodnicy Olsztyna może wpłynąć na ruch tranzytowy, który wcześniej korzystał z tej trasy bezpłatnie w celu odciążenia centrum miasta.
Warto podkreślić, że decyzje o wprowadzeniu opłat na poszczególnych odcinkach dróg są podejmowane na szczeblu centralnym i mają na celu zrównoważenie finansowania infrastruktury drogowej oraz promowanie alternatywnych środków transportu, takich jak kolej.
Od 1 listopada 2024 roku w województwie warmińsko-mazurskim wprowadzono opłaty dla pojazdów o masie powyżej 3,5 tony oraz autobusów na następujących odcinkach dróg:
Droga ekspresowa S7:
- węzeł Żuławy Zachód – węzeł Elbląg Zachód,
- węzeł Miłomłyn Południe – węzeł Olsztynek Zachód.
Droga ekspresowa S16:
- węzeł Olsztyn Południe – węzeł Olsztyn Wschód.
Droga ekspresowa S51:
- węzeł Olsztynek Zachód – węzeł Olsztyn Południe.
Droga ekspresowa S61:
- węzeł Kolno – węzeł Ełk Południe,
- węzeł Kalinowo – węzeł Raczki.
Wprowadzenie opłat na tych odcinkach ma na celu zwiększenie wpływów do Krajowego Funduszu Drogowego, co pozwoli na dalszą rozbudowę i utrzymanie infrastruktury drogowej w Polsce.
obwodnice miast nie powinny być płatne
Karygodne, najpierw dla autobusów a za miesiąc może dla samochodów osobowych. Co za ciekawe uzasadnienie: zrównoważenie finansowania infrastruktury drogowej oraz promowanie alternatywnych środków transportu, takich jak kolej.