W związku z pracami remontowymi na drogach ekspresowych S7 Olsztynek – Nidzica i S51 na obwodnicy Olsztynka Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) otrzymała od marszałka województwa warmińsko-mazurskiego pozwolenie na przetwarzanie odpadów destruktu asfaltowego, które utworzą się w wyniku prac. Zezwolenie ma charakter czasowy i jego ważność upływa 18 grudnia 2033 roku.
Dzięki współpracy środowiska drogowego oraz aktywnego wsparcia GDDKiA destrukt asfaltowy straci status odpadów i może być ponownie wykorzystywany jako pełnowartościowy materiał. Odpowiednie zapisy zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 23 grudnia 2021 r. i określają warunki, które muszą zostać spełnione, aby możliwe było ponowne zastosowanie destruktu asfaltowego.
Na początku bieżącego roku oddziały GDDKiA zwróciły się do marszałków poszczególnych województw z wnioskami o przyznanie zezwoleń na przetwarzanie destruktu. Jeżeli GDDKiA jest posiadaczem odpadów zgodnie z przepisami Ustawy o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r., ma prawo przeprowadzić procedurę, dzięki której destrukt asfaltowy przestaje być traktowany jako odpad.
Pojawienie się nowych regulacji prawnych ma duże znaczenie zarówno dla GDDKiA, jak i podatników. Umożliwiają one stosowanie odzyskanego materiału w nowych projektach drogowych, wspierając realizację gospodarki o obiegu zamkniętym w branży drogowej. Zastosowanie destruktu jako substytutu nowego materiału w przyszłości przyniesie znaczące oszczędności finansowe.
źródło: GDDKiA Olsztyn