Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) złożyła we wtorek wniosek o wydanie decyzji środowiskowych dla budowy drogi ekspresowej przez Mazury. Budowa tej drogi od wielu lat wzbudza kontrowersje i wywołuje protesty środowisk, które uważają, że inwestycja zagraża mazurskiej przyrodzie.
Rzecznik prasowy olsztyńskiej GDDKiA Karol Głębocki poinformował we wtorek, że tego dnia został złożony „wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi ekspresowej S16 na odcinku Mrągowo – Orzysz – Ełk”. Decyzja te są niezbędne do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Droga, która chce budować GDDKiA ma mieć w sumie 77,5 km długości i przebiegać przez: Mrągowo – Kosewo – Baranowo (od strony południowej) – Mikołajki – Woźnice – Drozdowo – Orzysz (od strony północnej) – Strzelniki – Klusy – Chrzanowo – Ełk. Dostęp do trasy będzie możliwy poprzez węzły znajdujące się w Baranowie, Mikołajkach, Woźnicach, Drozdowie, Orzyszu (DK63), Strzelnikach, Klusach oraz Chrzanowie.
„Złożenie wniosku o decyzję środowiskową kończy fazę analiz poszczególnych wariantów. Kolejnym etapem prac, po uzyskaniu decyzji środowiskowej, będzie opracowanie szczegółowego projektu technicznego” – powiedział cytowany w komunikacie przesłanym szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski.
Przez lata GDDKiA poszukiwała optymalnego wariantu przebiegu DK16 przez Mazury. W 2009 roku było rozpatrywanych 41 różnych propozycji poprowadzenia trasy. Każdy z nich spotykał się z protestami środowisk, które uważają, że budowa przez Mazury drogi, która będzie powodowała duże natężenie ruchu doprowadzi do degradacji unikalnej mazurskiej przyrody. Wariant, który chce zrealizować GDDKiA także wzbudza protesty, m.in. samorządu Mikołajek, który argumentował, że turyści nie będą chcieli wypoczywać przy autostradzie.
Zwolennicy budowy tej drogi argumentują, że bez szybkiej trasy region nie będzie rozwijał się gospodarczo.
Głębocki poinformował, że wariant, za którym optuje GDDKiA uzyskał najkorzystniejsze wyniki w kryterium „środowisko przyrodnicze i społeczne” oraz w kryterium „funkcjonalnym” obejmującym swym zakresem długość trasy, dostępność transportową oraz wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego.
„Do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych zostanie dołączony raport o oddziaływaniu na środowisko. W tym opracowaniu dokonano szczegółowych prognoz oddziaływania drogi ekspresowej S16 na jakość wód i powietrza oraz w zakresie hałasu, a także zawarto informacje na temat oddziaływania na inne komponenty środowiska: rośliny, zwierzęta, klimat, krajobraz, zdrowie i życie ludzkie” – poinformował Głębocki. Dodał, że na podstawie tych analiz zostały wskazane proponowane rozwiązania ograniczające negatywny wpływ drogi na środowisko. „Określona została m.in. lokalizacja i parametry przejść dla zwierząt, zabezpieczeń akustycznych, urządzeń ochrony wód, nasadzeń zieleni, zakres nadzoru przyrodniczego itp. Na podstawie tego raportu zostanie przeprowadzona przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie ocena oddziaływania na środowisko” – wyjaśnił Głębocki.
Rzecznik olsztyńskiej GDDKiA podkreślił, że każdy, kto jest zainteresowany oddziaływaniem planowanej inwestycji na środowisko, ma możliwość zapoznania się z raportem na etapie konsultacji społecznych. Zostaną one przeprowadzone przez RDOŚ w Olsztynie w trakcie procesu wydawania decyzji środowiskowej. Głębocki dodał, że na etapie przygotowywania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, zostały zorganizowane spotkania informacyjne, zorganizowano także debatę społeczną poświęconą rozwojowi sieci drogowej Mazur.
Te budowy dróg idą im jak krew z nosa
https://youtube.com/channel/UCrD0_JpjZHCffCkauG7_Z8A