fbpx
reklama

Poinformuj nas: alarm@tko.pl

środa, 25 listopada, 2020

Poinformuj nas: [email protected]

reklama

Adamczyk: przekop Mierzei Wiślanej to strategiczna inwestycja

Wiadomości Adamczyk: przekop Mierzei Wiślanej to strategiczna inwestycja

Przekop Mierzei Wiślanej i budowa kanału żeglugowego jest strategiczną inwestycją. Dzięki kanałowi oraz m.in. budowie dróg ekspresowych S7, S16 i S51, woj. warmińsko-mazurskie zyska nowe szanse rozwojowe – ocenił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Jak poinformowała w piątek rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, prace przy budowie drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską trwają zgodnie z przyjętym harmonogramem.

„Przekop Mierzei Wiślanej i budowa Kanału Żeglugowego jest strategiczną inwestycją dla naszego kraju. Dzięki ukończeniu tej inwestycji, podobnie jak dzięki budowie drogi ekspresowej S7, S16 i S51, a także dzięki budowie i modernizacji linii kolejowych, woj. warmińsko-mazurskie zyska nowe szanse rozwojowe” – ocenił minister infrastruktury.

Od strony Zatoki Gdańskiej pogłębiany jest obszar portu osłonowego. Kontynuowane są także prace przy falochronie wschodnim. Montowane są tam kleszcze i ściągi oraz zasypywana jest grodza. Na budowę trafiły już pierwsze betonowe elementy prefabrykowane, tzw. X-bloki (łącznie będzie ich 9,6 tys.). Będą one zabezpieczać falochrony przed falami. Rozpoczęto też roboty żelbetowe na nasadzie falochronu zachodniego.

W rejonie powstającego kanału żeglugowego, po północnej i południowej stronie śluzy, montowane są mikropale i pogrążana jest ścianka szczelna. Trwają również prace przy wykopach, umacnianiu skarp i budowie nasypów pod drogi. W rejonie śluzy pogrążono już ściankę i wykonano ekran przeciw filtracyjny.

„W czwartek na budowę trafiły pierwsze elementy stalowe mostu południowego. Przygotowaliśmy platformę roboczą, która posłuży nam do scalania konstrukcji mostu. Ten proces rozpocznie się już niebawem, a zakończy na przełomie stycznia i lutego przyszłego roku. Montujemy też hydraulikę siłową do obsługi mostu”- powiedział Dominik Wróblewski, kierownik budowy z konsorcjum NDI/Besix. Dodał, że pierwsze auta przejadą tamtędy w połowie roku. Natomiast na moście północnym toczą się prace żelbetowe, a ich koniec planowany jest jeszcze w tym roku.

Nad kanałem powstaną dwa mosty obrotowe, umożliwiające ciągłe utrzymanie ruchu samochodowego, niezależnie od przepływających nową drogą wodną jednostek. Mosty będą wykonane w konstrukcji stalowej. Długość przęsła to 62 metry, a szerokość 17 metrów. W chwili przepływania jednostki przez kanał żeglugowy most będzie się obracał prostopadle do niego. Jednym z założeń inwestycji jest zapewnienie priorytetu ruchu kołowego.

Zakończono już roboty związane ze wznoszeniem budynku bosmanatu. Trwają roboty wykończeniowe, tj. ocieplenie budynku, tynki wewnętrzne, montaż instalacji, stolarki oraz roboty dekarskie.

Jak powiedział dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski, budynek administracji morskiej, z którego pracownicy Urzędu będą kierować i nadzorować ruch jednostek pływających, nazwano – z uwagi na historyczną nazwę tego miejsca – Bosmanatem „Nowy Świat”.

„Architekci, zgodnie z naszymi wskazówkami, dołożyli wszelkich starań, aby budynek harmonijnie wpisał się w otoczenie, a jednocześnie stanowił charakterystyczny, morsko-żeglugowy akcent całej budowli. Wierzę, iż ostateczny efekt zostanie pozytywnie oceniony zarówno przez użytkowników kanału w zakresie swojej funkcjonalności, jak i osoby zafascynowane budowlami hydrotechnicznymi, ale również i turystów, spędzających czas w tym niezwykle atrakcyjnym regionie naszego kraju” – wskazał Piotrzkowski.

Mocno zaawansowane są prace przy sztucznej wyspie. „Wykonaliśmy już ponad jedną trzecią ściany grodzy tworzącej obwiednię sztucznej wyspy. Kolejno montujemy ściągi i zasypujemy grodzę. W najbliższych tygodniach te prace będą kontynuowane, a grodza zostanie przed zimą zabezpieczona” – dodał dyrektor budowy wyspy z firmy NDI Wojciech Czyżewski.

Najbliższe tygodnie to także kontynuacja prac przy falochronie wschodnim i zachodnim, pogrążanie ścian na całym obszarze kanału żeglugowego i rozpoczęcie tam prac żelbetowych. W rejonie śluzy zaczną się wykopy i wiercenie pali. Powstają też drogi dojazdowe.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak i cały tor wodny, będą miały 5 m głębokości.

Przeczytaj także:

Jak oceniasz?
ŹródłoPAP
Subskrybuj
Powiadom o
guest


Każdy obywatel RP ma prawo do wyrażania swojej opinii w granicach określonych przez prawo – niedopuszczalne więc jest znieważanie, pomawianie, nawoływanie do popełnienia przestępstwa czy ogólnie rzecz określając „hejtowanie”. Publikując opinię wyrażasz zgodę na  regulamin serwisu. Redakcja TKO nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Administratorem Twoich danych osobowych jest WAMA Media Group sp. z o.o. Szczegóły przetwarzania danych znajdują się w polityce prywatności.


0 Komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

Warte uwagi

Warte uwagi

Noc Naukowców z EIT Food

27 listopada już po raz 15. będziemy obchodzić Europejską Noc Naukowców! Z tej okazji badacze z Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w Olsztynie...

Nie musisz dłużej obawiać się o tlen. W Olsztynie powstało Pogotowie Tlenowe

Szpitale nie są w stanie zapewnić każdemu dostępu do tlenu. Na szczęście Pogotowie Tlenowe, które funkcjonuje 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu...

Bezpłatna pomoc dla osób ukaranych w olsztyńskich protestach

Okręgowa Izba Radców Prawnych w Olsztynie postanowiła włączyć się w pomoc osobom ukaranym mandatami w trakcie protestów, oferując im nieodpłatną pomoc prawną. Protesty i manifestacje...

Przeczytaj także:

0
Jaka jest twoja opinia na ten temat? x
()
x