Spółki PKP SA i PLK SA chcą przystąpić do budowy budynku dworca kolejowego Olsztyn- Główny. Jak podkreślają, budynek ma służyć podróżnym a nie być wyłącznie dodatkiem dla galerii handlowej. Właściciel sąsiedniego dworca autobusowego chce natomiast by dworzec kolejowy był częścią Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego Synergia.
Zarówno PKP SA jak i właściciel dworca autobusowego firma Retail Provider zorganizowali w środę oddzielne konferencje. Mówili na nich o własnych wizjach olsztyńskiego dworca kolejowego.
Obecnie główny dworzec kolejowy i dworzec autobusowy w Olsztynie znajdują się obok siebie. Hale obu dworców są w jednej bryle budynku w kształcie litery L. Budynek pochodzi z lat 70 ubiegłego stulecia, jest zniszczony i mało reprezentacyjny. Kilka lat temu olsztyński samorząd ustalił, że dworzec zarówno kolejowy jak i autobusowy oraz jego okolice mają stanowić kompleksowe centrum przesiadkowe. Wizja tego miejsca miała być zaprojektowana i zrealizowana kompleksowo zarówno przez PKP jak i Retail Provider.
Tymczasem spółka PKP SA zaprezentowała własną koncepcje nowego dworca kolejowego, bez uzgodnienia z właścicielem dworca autobusowego.
Część starego budynku dworca PKP ma być zburzona.
Podczas konferencji prasowej w środę rzecznik PKP SA Bartłomiej Sarna mówił, że przebudowa dworca Olsztyn Główny nie jest projektem developerskim. “Jest to inwestycja publiczna, która jest finansowana z unijnego programu Polska Wschodnia. Faktem jest, że PKP SA realizowało wcześniej projekty developerskie. To były dworce w Katowicach czy Poznaniu, natomiast tutaj w Olsztynie naszym celem jest wybudowanie nowoczesnego dworca, który spełni oczekiwania mieszkańców miasta”- mówił Sarna.
Jak wyjaśnił, olsztyński dworzec główny ma być dominantą tej przestrzeni. To będzie budynek, którego fasada będzie miała 58 metrów długości, 11 metrów wysokości. Budynek będzie miał trzy kondygnacje, jedną podziemną” – wyjaśnił. Będzie nawiązywał do walorów regionu i będzie wyposażony w element przypominający żagiel.
Według spółki PKP SA, koncepcja dworca gwarantuje związanie z węzłem komunikacyjnym przy placu Konstytucji 3 maja, gdzie znajdują się końcowe przystanki autobusowe i tramwajowe. PKP SA realizować chce koncepcję wraz z PKP PLK, ponieważ chodzi także o wybudowanie tunelu pod peronami łączącego dwie części Olsztyna, czyli Śródmieścia z Zatorzem.
“Chcemy stworzyć nowoczesny budynek przyjazny osobom niepełnosprawnym i proekologiczny. Obok dworca będzie parking z 52 miejscami postojowymi oraz strefa zielona. To wszystko sprawi, że będzie to przestrzeń reprezentacyjna, godna miasta wojewódzkiego”- dodał Sarna.
Wskazał, że spółka kolejowa nie chce mieć takiej sytuacji w Olsztynie, gdzie dworzec jest tylko dodatkiem do galerii handlowej. Dworzec ma być dla podróżnych i dla mieszkańców. Dodał, że PKP SA i PLK SA sfinalizowały prace nad dokumentacją projektową w zakresie projektu budowlanego i w związku z tym planują ogłosić wspólny przetarg na przebudowę kompleksu dworca Olsztyn Główny w październiku tego roku. 13 maja PKP SA złożyła wniosek o pozwolenie na rozbiórkę obecnego starego budynku dworca.
“Planujemy podpisać umowę z wykonawcą na roboty budowlane w lutym 2021 r. i zgodnie z harmonogramem zakończyć budowę dworca w 2022 r.
Prezes i współwłaściciel Retail Provider Rafał Twarowski na oddzielnej konferencji prasowej przekonywał do projektu rewitalizacji o nazwie Synergia.
“Planujemy stworzyć tu punkt centralny, tzw. city point, skupiający poza wszystkimi środkami transportu, takimi jak pociąg, tramwaj, autobusy–miejskie i dalekobieżne, busy, samochody i rowery, także nowoczesną tkankę miejską złożoną z nowoczesnej przestrzeni handlowej, rozrywkowej, biurowej, hotelowej wraz z unikalnym konceptem gastronomicznym”- wyjaśniali architekci.
“Nasza wizja zakłada obrócenie o 90 stopni planowanego przez PKP nowego dworca kolejowego, by zwiększyć jego widoczność i funkcjonalność”- wyjaśniali.
Obecnie według projektu nowy budynek dworca odwrócony jest plecami do planowanego przez Retail Provider kompleksu usługowo- handlowego.
“Mieszkańcy Olsztyna, poprzez swoich reprezentantów w Radzie Miasta, ustanowili prawo lokalne, którym jest uchwalony w 2013 roku miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Opisuje on jak wyglądać ma Zintegrowane Centrum Komunikacyjne. Mają prawo żądać od nas, inwestorów na tym terenie, że zastosujemy się do tych oczekiwań”- podkreślił Rafał Twarowski.
PKP odpowiedziała, że obie inwestycje zarówno dworca kolejowego realizowanego przez PKP i PLK jak i inwestycja developera nie wykluczają integralności założenia.
“Nie ma problemu, jeśli każdy realizuje swoją inwestycję w określonym czasie, zgodnie ze swoim terminarzem. Nie wyklucza to powiązania funkcjonalnego, przepływu ludzi i powstania węzła intermodalnego”- dodał Sarna.
Projekt PKP
Projekt Retail Provider
PKP niszczy własną historię, którą jest powojenny modernistyczny pierwszy zintegrowany z PKS Dworzec Główny w Olsztynie. Bardzo dobra architektura, która obecnie wygląda jak bardzo zapuszczony zabytek (jednak kompletny). A przede wszystkim niszczone jest polskie powojenne dziedzictwo Olsztyna związane z gwałtownym rozwojem miasta w tym okresie. Jednocześnie zachowuje się i wpisuje do rejestru zabytków tzw. barakowy dworzec poniemiecki (więcej takich jest na Warmii i Mazurach) w Gutkowie-Olsztynie i ostatnio np. przedwojenny dworzec w Olsztynku zbudowany specjalnie dla wzmożonego ruchu turystycznego głównie młodzieży w nazistowskich Niemczech udającej się do pomnika bitwy pod Tannenbergiem i Mauzoleum Hindenburga. Państwo z PKP i miejscowe samorządy… Czytaj więcej »